كاغذ و هنر
26 بهمن 1387
كاغذ نه تنها در نگارش بلكه در هنر نيز نقش مهمى دارد و برخى هنرها، مانند خوشنويسى و نقاشى، پيوند تنگاتنگى با كاغذ دارند.

كاغذ نه تنها در نگارش بلكه در هنر نيز نقش مهمى دارد و برخى هنرها، مانند خوشنويسى و نقاشى، پيوند تنگاتنگى با كاغذ دارند. از اين رو، طى ساليان دراز كوشيده‌اند كاغذهايى با ويژگى‌هاى مناسب براى كار هنرى بسازند.

گاهى نيز خود كاغذ يكى از پايه‌هاى اصلى كار هنرى مى‌شود كه نمونه‌ى آن را در كلاژ و به شيوه‌اى چشمگيرتر در هنر كاغذبرى(قطاعى) مى‌بينيم.

كاغذبري يكى از شاخه‌هاى هنرى ديرپا، اما فراموش شده است و در آن، هنرمند پس از طراحى روى كاغذ ساده يا رنگين، نقش را با قيچى يا كارد مخصوص(شفره) از ميان كاغذ در مى‌آورد و آن را بر زمينه‌اى به رنگ ديگر مى‌چسباند.

به نظر مى‌رسد خاستگاه اصلى اين هنر در چين باشد. چينيان دريچه‌هاى پنجره‌هاى خود را به جاى شيشه با كاغذ مى‌پوشاندند و آن كاغذها را با رنگ يا كاغذبرى‌هاى رنگين آرايش مى‌كردند.

اين هنر در سده‌ى نهم هجرى به ايران وارد شد و به كوشش شيخ عبدالله كاتب، دوست محمد مصور، مير محمد باقر قاطع، دوست مصور، ميرمحمد طاهر مجلد، يارى مذهب هروى، مظفر على تربتى، نذر على قاطع و ميرقاسم مذهب به شكوفايى رسيد. نمونه‌هاى زيبايى از كارهاى آن استادان در موزه‌هاى ايران و تركيه نگهدارى مى‌شود.

هنر كاغذبري از ايران به تركيه(عثمانى) و سپس از آن‌جا به كشورهاى ديگرى مانند سوئيس، فرانسه و لهستان، راه يافت و در آن سرزمين‌ها مورد توجه قرار گرفت و همچنان به آن مى‌پردازند.

اين هنر در لهستان چنان گسترشى يافت كه اكنون هنرشناسان لهستانى بسان هنر ملى به آن مى‌نگرند.

نزديك نيم سده پيش(1950 ميلادى) نيز كتابى به نام "كاغذبرى ملى در لهستان" از سوى ناشرى گمنام در ايران منتشر شد و ايرانيان بار ديگر از اين راه با هنرى كه زمانى در آن سرآمد بودند، آشنا شدند.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد