كاغذ؛ گنجينه‌اي‌ كه بايد از‌آن محافظت‌ كنيم.
28 مرداد 1389
به جاي دور ريختن به فكر بازيافت كاغذ باشيم
كاغذ؛ گنجينه‌اي‌ كه بايد از‌آن محافظت‌ كنيم.

با وجود گسترش فرهنگ زيست محيطي و توجه همگان به اهميت حفظ محيط زيست و منابع طبيعي باز هم امروز كمتر اداره، دفتر كار يا محل تحصيل و آموزشي را پيدا خواهيم كرد كه از هر دو روي كاغذ استفاده كنند يا كمتر كارمند، دانش‌آموز و ... را سراغ داريم كه كاغذهايي كه هنوز قابل استفاده هستند را پاره نكنند.

براساس گزارش‌هاي پژوهشكده تحقيقات استراتژيك كشور،كاغذ به عنوان يكي از كالاهاي مهم فرهنگي، از جايگاه ويژه‌اي در جامعه برخوردار بوده و ميزان مصرف آن به عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعه به طور عام و شاخص توسعه فرهنگي به‌طور خاص معيار مقايسه كشورهاي مختلف قرار مي‌گرفته است. البته اين روزها اين معيار تغيير كرده و با توجه به پيشرفت و توسعه فعاليت‌هاي الكترونيكي در حوزه‌هاي گوناگون مصرف انواع كاغذ در جهان روند نزولي را آغاز كرده است.

با اين حال اين كالا همچنان به عنوان يكي از معيارهاي مهم قلمداد مي‌شود.

مصرف سرانه كاغذ در جهان حدود 50 كيلوگرم گزارش شده در حالي كه مصرف سرانه اين كالا در ايران حدود 17 كيلوگرم است.

بررسي‌ها نشان مي‌دهد در سال 1999، در حالي كه مصرف سرانه كاغذ در ايالات متحده آمريكا به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان و مصرف‌كنندگان كاغذ، حدود 347 كيلوگرم در سال بود، سرانه كاغذ در كشور چاد با بيش از 7 ميليون نفر جمعيت و جمهوري دموكراتيك كنگو با 50 ميليون نفر جمعيت به ترتيب 300 و 100 گرم بوده است.

براساس تحقيقات انجام شده، امروز به موازات توسعه ارتباطات و گسترش واسطه‌ها و عوامل فرهنگي، نياز روزافزون جوامع بشري به انواع كاغذ از يك سو و كمبود منابع اوليه سلولزي از سوي ديگر، كاغذ را به عنوان كالايي استراتژيك در سطح جهان مطرح كرده و توليدكنندگان عمده تلاش دارند تا بازار فروش و تعيين قيمت آن را تحت نفوذ خود در آورند.

كاغذ و حفظ محيط زيست

بهره‌برداري بي‌رويه از منابع جنگلي براي تامين مواد اوليه صنايع مختلف از جمله كاغذ سازي سبب شده است جوامع مختلف بخصوص جوامع صنعتي تدابير جديدي را براي تامين مواد اوليه توليد كاغذ اتخاذ كنند.

بازيافت كاغذ يكي از اين تدابير است كه توانسته تا حدود زيادي از فشارهاي وارده به منابع جنگلي بكاهد.به اين ترتيب بازيافت به طور عام و بازيافت كاغذ به طور خاص، يكي از مهم‌ترين استراتژي‌هاي جوامع براي كاهش فشارهاي وارده به منابع جنگلي محسوب مي‌شود.

با بازيافت كاغذ، منابع طبيعي حفظ شده و ميزان انتشار آلاينده‌هاي وارده به محيط كاهش مي‌يابد.

در واقع تفكر بازيافت كاغذ با اهداف كلي مثل جلوگيري از غارت بي‌رويه منابع طبيعي، كاهش در مصرف انرژي و تقليل ميزان زباله براي كاهش هزينه‌هاي دفع و تغيير الگوي مصرف به وجود آمد. با توجه به اين كه كاغذ ماده‌اي فاسد شدني نيست، بهترين روش جمع‌آوري آن، از درب منازل، اداره‌ها و مدارس قبل از مخلوط شدن با بقيه پسماندهاست. امروزه در كشورهايي همچون هلند، سوئيس و ژاپن بيش از 50 درصد كاغذهاي مصرفي مورد بازيافت قرار مي‌گيرد.

بازيافت كاغذ داراي ابعاد مختلفي است كه مهم‌ترين آن بعد اقتصادي است. شكي نيست كه با جداسازي زباله‌هاي كاغذ و وارد ساختن مجدد آن در چرخه توليد مي‌توان از آن به عنوان يك ماده خام در توليد كالاهاي جديد مصرفي استفاده كرد.

همچنين بازيافت مي‌تواند فرصت‌هاي اشتغال را براي اقشار مختلف جامعه فراهم كند،‌ هر چند ميزان مصرف كاغذ در ايران در مقايسه با متوسط مصرف سرانه در جهان و كشورهاي توسعه يافته در سطح محدودي قرار دارد، اما به دليل شرايط آب و هوايي خشك حاكم بر كشور و عدم ظرفيت لازم براي توليد كاغذ، سالانه مقادير بسيار زيادي از كاغذ و فرآورده‌هاي وابسته به آن از خارج كشور تامين مي‌شود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد در دهه گذشته بيش از 50 درصد نياز كشور به كاغذ از طريق واردات تامين شده است كه به تبع آن سالانه اعتبار قابل ملاحظه‌اي براي واردات انواع كاغذ و خمير هزينه مي‌شود. با توجه به محدوديت منابع سلولزي كشور از يك سو و روند روز‌افزون رشد جمعيت در ايران از ديگر سو پيش‌بيني مي‌شود روند مصرف كاغذ در كشور در آينده تشديد شود، بنابراين اتخاذ سياست و راهبردهاي مشخص براي كاهش وابستگي به واردات از اهميت بسزايي برخوردار است.

مديريت سبز براي نجات زمين

بر اين اساس نهادينه كردن مصرف بهينه منابع و تنوير افكار عمومي و فرهنگ سازي در جهت توسعه پايدار در ابتداي امر بايد در مجموعه دولت تحقق پيدا كند، زيرا دولت مهم‌ترين مصرف‌كننده در كشور قلمداد مي‌شود، به همين دليل نيز تدوين و اجراي قانوني كه بتواند انديشه استفاده بهينه از منابع را در دستگاه‌هاي دولتي در كانون توجه قرار دهد، مطرح شده است.

به اين ترتيب اجراي نظام مديريت سبز ابتدا در دستگاه‌هاي اجرايي و شركت‌هاي دولتي به عنوان يكي از مهم‌ترين مصرف‌كنندگان منابع در كشور به‌منظور صرفه‌جويي و استفاده بهينه از منابع، گام مهم و موثري بوده است.

بهتر است بدانيم كه نظام مديريت سبز مجموعه‌اي از مطالعات و اقدامات جامع هدفمند ومستمري است كه در سطوح مختلف دستگاه‌هاي دولتي صورت مي‌گيرد تا وضعيت موجود سازمان را در جهت نيل به وضعيت بهتر ارتقا و تداوم بخشد و هر كدام از ما به عنوان محورهاي اصلي شكل‌گيري اين نظام سبز بايد خود را متعهد به اجراي آن دانسته تا گامي هر چند كوچك براي حفظ محيط زيست برداريم.

استفاده بهينه از كاغذ يكي از محورهاي اصلي است كه مي‌تواند كمك بزرگي به كاهش مصرف كاغذ و صرفه‌جويي اقتصادي كند و بي‌ياري متعهدانه هر يك از ما محقق نخواهد شد.

حميده سادات هاشمي

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد