نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  






گفتگويي با آقای کارگر
کاغذ سنگی (stone paper) چیست؟
28 ارديبهشت 1399
به نقل از مدیر عامل مجتمع کاغذ سنگی یزد: این مرکز از سال 1394با رویکرد حفظ و حراست از محیط زیست و در راستای تامین نیاز کشور به انواع کاغذ و نیز جلوگیری از واردات بی رویه کاغذ به کشور، تاسیس شد.
برای تولید این نوع کاغذ، از کربنات کلسیم موجود در سنگ آهک استفاده شده و کاغذ تولید شده با نامهای کاغذ سنگی، کاغذ سنگ آهک، کاغذ معدنی و... شناخته می شود که ویژگی های منحصر به فرد زیادی داشته و یک صنعت کاملا سبز و دوستدار محیط زیست بحساب می آید.
در ادامه مطلب به بیان پاسخ هایی که مدیر عامل این مجموعه جناب مهندس کارگر به برخی از سوالات ما داده اند می پردازیم:
کاغذ سنگی (stone paper) چیست؟
کاغذ سنگی کاغذی است که با دیگر کاغذها کاملا متفاوت بوده و تولید آن انقلابی عظیم در صنعت کاغذ سازی جهان محسوب می شود. کاغذ سنگی سفیر صلحی برای درختان به شمار رفته و برای تولید آن نیازی به قطع درختان نمی باشد. ضمن اینکه برای تولید آن حتی یک قطره آب و اسید نیز مصرف نمی شود و از صنایع کم آبخواه بشمار می رود. لازم بذکر است این کاغذ کاملا تجزیه پذیر در برابر نور مستقیم خورشید و نیز قابل بازیافت می باشد.
کاغذی که برای تولید آن حتی یک اصله درخت هم قطع نشده و یک راهکار عملی و حقیقی برای مبارزه با از بین رفتن جنگل ها و مراتع و نیز اثرات سوء برداشت منابع طبیعی می باشد.
از اینرو این کاغذ توسط حامیان محیط زیست به کاغذ دوستدار محیط زیست و حامی طبیعت نامگذاری شده و به صنعت تولید کاغذ با استفاده از سنگ آهک نیز، صنعت سبز گفته می شود.
علاوه بر موارد بیان شده، کاغذ سنگی تولید زباله، شیرابه و گازهای سمی و نیز پساب صنعتی ندارد. ضمن اینکه با کاهش انتشار گاز CO2 می تواند اثرات رد پای کربن که گازی خطرناک و سمی است را نیز به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد.

کاغذ سنگی چه ویژگی هایی دارد؟
به گفته ایشان: کاغذ سنگی دارای شخصیتی منحصر به فرد و خاصی بوده که قابل قیاس با دیگر کاغذ ها نمی باشد.
این کاغذ در برابر آب و روغن کاملا مقاوم بوده و هیچ تاثیری از مجاورت با این مواد نمی پذیرد. چرا که در برابر نفوذ تمامی مواد خارجی اعم از آب، روغن، ذرات گرد و غبار و... کاملا غیر قابل نفوذ بوده و اساسا این مواد بر روی سطح کاغذ سنگی مانده و به بخش های درونی راه پیدا نمی کنند.
همچنین مقاومت زیاد در برابر پارگی، مقاومت در برابر حشرات، طول عمر و ماندگاری بالا، بافت نرم و مخملی، چاپ پذیری عالی، خنثی بودن بافت و نیز بهداشتی بودن از دیگر ویژگی های این کاغذ شگفت انگیز است که کارایی و استفاده از آن را بیشتر و بهتر می کند.
آیا ایران در زمره تولید کنندگان کاغذ سنگی جهان قرار دارد؟
با راه اندازی خط تولید کاغذ سنگی در استان یزد، نخستین خط تولید کاغذ سنگی خاورمیانه و نیز چهارمین خط تولید فعال در سطح جهان رونمایی شد که سالانه قادر به تولید 5000 تن کاغذ سنگی مرغوب بوده و با اجرایی شدن طرح های توسعه و گسترش کارخانه شاهد چند برابر شدن این آمار و ارقام خواهیم بود.
همچنین ایشان افزودند: تمامی دانش و نیز مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کاغذ سنگی داخلی بوده و به هیچ کشور خارجی وابسته نمی باشد.
ضمن اینکه؛ بخشی از دستگاههای مورد نیاز برای راه اندازی خط تولید این کاغذ نیز، در ایران و توسط مهندسین داخلی طراحی شده که در آینده ای نه چندان دور این عزیزان قادر به طراحی و تولید 100 درصد این خط تولید خواهند بود.
کاغذ سنگی در صنعت چه کاربردهایی دارد؟
کاغذ سنگی در ضخامت های 80 الی 500 میکرون و بصورت رول و شیت هایی با ابعاد و عرض های مختلف تولید شده و در تمامی صنایعی که عمدتا مصرف کاغذ و مقوا دارند، بکار گرفته می شود.
از این کاغذ در چاپ و نشر، تهیه لوازم التحریر، چاپ هدایای تبلیغاتی، بسته بندی مواد غذایی، بسته بندی لوازم آرایشی و بهداشتی، تولید انواع جعبه و کارتن های لمینتی، دایکاتی، مقوایی، صادراتی و...، تولید ظروف یکبار مصرف کاغذی، لیبل (برچسب)، تولید کاغذ دیواری و روکش ام دی اف، تولید کاغذ کادو، جعبه های فانتزی و بسیاری دیگر می توان استفاده نمود.


آیا کاغذ سنگی توان رقابت با دیگر کاغذها را در بازار دارد؟
در خصوص بحث رقابتی کاغذ سنگی نسبت به دیگر کاغذها باید گفت که در اصل تفاوت بسیار زیادی بین کاغذ سنگ و دیگر کاغذها وجود دارد و نمی توان دو محصول متفاوت را با هم مقایسه کرد، ولی با توجه به اینکه در بازار ایران چیزی که تا کنون ما با آن روبرو بودیم بحث کیفیت چاپ و قیمت مدنظر مشتریان هست، از همین رو در تلاشم تا قیمت تمام شده کاغذ سنگی را با کاهش دانسیته آن پایین بیاریم که الحمدالله این امر تحقق یافته و امروز شاهد تولید بخشی از ضخامت های کاغذ سنگی با دانسیته زیر 1.2 هستیم و از نظر کیفیت چاپ تاکنون مشکلی وجود نداشته.
استقبال واحدهای چاپ از کاغذ سنگی چگونه بوده است؟
متاسفانه در تلاتم بازار کاغذ زمانی که توجیه اقتصادی خوبی برای مصرف کننده وجود داشته باشد استقبال بی نظیری از کاغذ سنگی می شود ولی در زمان حاضر با شرایط حاکم بر جامعه در صنعت های خاص از این کاغذ استفاده می شود، در صورتی که در بعضی مواقع شاهد آن بودیم مشتری از چاپ خانه درخواست کرده از کاغذ سنگی برای تولید و چاپ محصولش استفاده شود ولی چاپخانه او را منصرف می کند و فقط بدلیل این است که راحتی چاپ و سود بالای دیگر کاغذ ها را به کاغذ سنگی ترجیح می دهد در صورتی که یکبار هم از کاغذ سنگی در چاپخانه اش استفاده نکرده.
چاپ کاغذ سنگی هیچ دردسری ندارد فقط باید کاغذ سنگی مرغوب را تهیه کرد نه اینکه از هر نوع کاغذی که به اسم کاغذ سنگی در بازار وجود دارد استفاده کنند و برای چاپ هم به نکاتی که از سمت شرکت به آنها گفته می شود توجه کنند تا بهترین کیفیت چاپ را از کاغذ سنگی داشته باشند.
در پایان مهندس کارگر، پس از حمد و سپاس خداوند به جهت فرصت استفاده از منابع فراوان خدادای همچون سنگ آهک و نیز بیان کلیه مصارف و ویژگی های کاغذ سنگی، افزودند:
تا کنون کاغذ سنگی این واحد به کشورهایی همچون آلمان، کره، امارات، ترکیه، عراق، افغانستان و... ارسال شده و به دنبال فروش در بازارهای مختلف دیگر کشورها هستیم. در تلاشیم با معرفی این نوع کاغذ به بازار و جایگزین کردن برخی از مواد اولیه، قیمت تمام شده این محصول را به حداقل برسانیم که بتواند تا حدودی جایگزین کاغذ‌های سلولزی در بازار شود.
تولید کنندگان این کاغذ منحصر به فرد و انگشت شمار بوده و در آینده ای نزدیک ایران می تواند جزو صادرکنندگان این محصول باشد و نقش بسزایی در بازارهای کاغذ سنگی در سطح بین المللی داشته باشد.
کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد