نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  






گفتگويي با یاسر احمدوند
بخش قابل‌توجهی از نیاز کاغذ کشور را می‌توانیم تولید کنیم
22 آبان 1400
تبعات کرونا در آینده دامنگیر حوزه فرهنگ خواهد بود

- موضوع کرونا همه اقشار جامعه و همه بخش‌های مختلف تولیدکننده را در جامعه تحت‌تاثیر قرار داده است، ناشران هم تولیدکننده هستند، بنابراین آسیب دیدند چون عرضه و تقاضا دچار مشکل شد، مراکز فروش، توزیع، کتابفروشی‌ها دچار مشکل شدند، محدودیت‌هایی ایجاد شد و همه اینها باعث شد عرضه کالاهای فرهنگی دچار اختلال شود. نویسنده، مترجم، ویراستار و همه بدنه حوزه پدیدآورندگان محصولات فرهنگی دچار مشکلاتی شدند.

- اضطراب و بار روانی ناشی از فراگیری بیماری آسیب‌زننده به جامعه فرهنگی کشور بود که معمولا جامعه حساس‌تری در تشخیص فرآیند روانی حاکم بر جامعه و عکس‌العمل به آن بود. اینها آسیب‌زا و آسیب‌پذیر بود و البته این بیماری ابعاد گسترده‌ای دارد و تبعات آن در آینده دامنگیر حوزه فرهنگ خواهد بود.

عرضه غیرقانونی کتاب در پلتفرم‌ها و مجاری رسمی و شناسنامه‌دار!

- در زمینه نقض حقوق در حوزه فرهنگ چه نویسندگان، شاعران، پدیدآورندگان و چه تولیدکنندگان محصولات فرهنگی مشکلاتی وجود دارد. مثلا ناشری کتاب پرفروشی منتشر کرده و این کتاب توسط عده‌ای تکثیر غیرقانونی و توزیع شده است. حتی در پلتفرم‌ها و مجاری رسمی و شناسنامه‌دار هم فروخته شده و می‌شود.

- حقوقی در اینجا تضییع می‌شود، حق نویسنده، مترجم و همه زنجیره نشر تضییع می‌شود. کالای تقلبی فروخته می‌شود و هیچ یک از بخش‌های چرخه سالم تولید و عرضه از آن منتفع نمی‌شود.

- برای اینکه اینها را رسیدگی کنیم در حد مقدورات آغاز کردیم مثلا با فروشندگان کتاب در فضای مجازی جلساتی داشتیم تا قواعدی را تعریف کنیم برای اینکه بدانیم کتاب و کالای سالم عرضه کنند. این تعامل را ایجاد می‌کنیم.

در برخورد با شبکه قاچاق کتاب فعال شده‌ایم

- در برخورد با شبکه قاچاق کار می‌کنیم و فعال شدیم که شناسایی کنیم. کارگروهی برای این تشکیل دادیم. در قوانین مشکلاتی داریم و بازدارنده نیستند و آنها باید ترمیم شوند.

- اجزای مختلف برخورد با این پدیده باید طراحی و تدوین شود ازجمله اینکه آگاهی عمومی هم در این زمینه باید ایجاد شود که مردم بدانند خریدن کتاب قاچاق و غیرقانونی آسیب‌زننده به نویسندگان، ناشران و کتابفروشان است. حقوق نویسندگان و ناشران به‌صورت متعدد تضییع شده و جدی گرفته نمی‌شود و به تدریج باید احصا کرده و حل کنیم.

با همه سلیقه‌های فرهنگی گفت‌وگو و مشورت می‌کنم

- باید به همه ناشران با همه سلیقه‌ها ارتباط بگیریم و نشست و برخاست داشته باشیم و حرف آنها را بشنویم و گفت‌وگو کنیم و مشورت‌پذیر باشیم.

- در گفت‌وگوهایی که در این مدت داشتیم تقریبا نشان دادیم این اتفاق افتاده یعنی گروه‌ها و انجمن‌های مختلف تشریف آوردند و حرف زدیم و خیلی مواقع دیدارها و جلسات غیررسمی و غیرخبری بوده‌اند.

بخش قابل‌توجهی از نیاز کاغذ کشور را می‌توانیم تولید کنیم

- کاغذ نیاز و اولویت ضروری ما در این حوزه است و روزانه درگیر آن هستیم چون ابزار تولید ما کاغذ است.

- به‌رغم تاکیدات مکرری که شد اما حمایت از تولید داخلی جدی گرفته نشد. الان شرایطی است که امکان و زمینه حمایت از تولید داخلی فراهم است.

- ما فکر می‌کنیم اگر برخی مشکلات تولیدکنندگان داخلی حل شود بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور را می‌توانیم در داخل با شرایط موجود تولید کنیم. الان دولت اراده این کار را دارد.

می‌توانیم صادرکننده کاغذ در منطقه باشیم

- سال گذشته پنج‌هزار تن در کشور کاغذ تولید شده است. اگر سرمایه‌گذاری شود شرایط بهتر می‌شود و می‌توانیم صادرکننده در منطقه باشیم.

- در شرایط فعلی با همین روال می‌توان بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد نیاز داخل را تامین کرد. امیدواریم در این مساله اتفاقات خوبی در چند ماه آینده رخ بدهد.

تعداد و صفحه و کیلو نباید معیار حمایت از ناشر باشد!

- ما چیزی که در آینده خواهیم داشت کیفیت‌سنجی اثر است یعنی ما از این به بعد تلاش می‌کنیم با تغییراتی که رخ می‌دهد، آثار را براساس کیفیت بسنجیم، بنابراین ابعاد مختلف کیفیت‌سنجی را شامل می‌شود اعم از حوزه زبان فارسی، بصری و گرافیک، مخاطب‌شناسی اثر و ارزش آن رتبه‌بندی می‌شود.

- وقتی اثر را کیفیت‌سنجی می‌کنید ممکن است به یک اثر رتبه کیفیت بالاتر یا پایین‌تری بدهید و جمع ارزش آثار امتیاز و رتبه ناشر می‌شود.

- ناشر در طول سال کتاب‌هایی داده که هر یک کیفیت‌هایی داشته‌اند و جمع آنها تبدیل به امتیاز ناشر می‌شود. حمایت‌ها و امتیازاتی که معاونت فرهنگی خواهد داد باید براساس رتبه کیفی ناشر باشد. ناشری که اثر باکیفیتی تولید کرد باید حمایت بیشتری شود.

- تعداد و صفحه و کیلو معیار حمایت نباید باشد. مثلا ۲۰ کتاب دارید این حمایت را بگیرید و ۴۰ کتاب داشتید این حمایت را بگیرید./
کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد