نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

حمایت از صنعت کاغذ با تعرفه 7 درصدی
18 اسفند 1393
پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت حامل‌های انرژی صنعت کاغذ و مقوا آسیب‌های جدی را تجریه کرده است. کمبود مواد اولیه، واردات بی‌رویه، عدم نوسازی تجهیزات ازجمله مهم‌ترین مشکلات این صنعت به شمار می‌رود. درعین حال، اعمال تعرفه 7درصدی برای واردات کاغذ و مقوا از سال94، به گمان برخی از صاحب‌نظران می‌تواند بخشی از مشکلات این صنعت را کاهش دهد.

حسین ابراهیمی عضو سابق سندیکای کاغذ و مقوا درباره اوضاع این صنعت می‌گوید: درحال حاضر صنعت کاغذ روزهای ناخوشی را سپری می‌کند. در واقع این صنعت سال‌های متوالی است که با ناخوشی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند.

وی می‌افزاید: وضعیت صنعت کاغذ خراب است و مقام‌های دولتی نیز هیچ توجهی به آن ندارند و از دولت نهم به بعد نیز کاغذهای بسته‌بندی هم مورد غفلت قرار گرفتند، از آنجا که بخش گسترده‌یی از ناوگان تجهیزاتی صنعت کاغذ و مقوا به‌دلیل آب و بخاری که در فرآیند تولید استفاده می‌شود، فرسوده شده‌اند و کاربردی ندارند. همزمان، اعمال تحریم‌های خصمانه علیه ایران مانع نوسازی تجهیزات صنعت کاغذ و مقوا شده است. این درحالی است که اگر صنعت کاغذ بعد از 5سال ناوگانش رشد و توسعه 30 الی 40درصدی نیابد در معرض خطر تعطیلی قرار می‌گیرد.
حسین ابراهیمی یکی از دلایل اصلی اوضاع نابسامان صنایع را نبود مدیریت می‌داند و می‌گوید: معمولا در ایران صنعتگران برای صنعت کشور تصمیم نمی‌گیرند، در واقع این افراد تنها به فکر منافع خود در کوتاه‌مدت هستند.

صنعت کاغذ در معرض تعطیلی
ابراهیمی می‌گوید: کاغذ صنعتی انرژی‌بر است. درواقع از انرژی‌های چون آب و برق استفاده می‌کند، درحال حاضر در صنعت کاغذ کسی به فکر توسعه نیست. چراکه فعالان در این بخش به‌طور مدام با اداره‌های مالیات، افزایش قیمت برق و قوانین دست‌وپاگیر سروکار دارند.
عضو سابق سندیکای کاغذ ادامه می‌دهد: ورود بی‌رویه کاغذ به کشور، ارزان کردن انرژی و ورود تکنولوژی جدید ازجمله مواردی است که دولت مردان باید با هدف نجات صنعت درباره هریک از این مسایل چاره‌یی بیندیشند و در این رابطه اقدام کنند.
وی معتقد است، میزان کاغذهای وارداتی بیشتر از تولید داخل است و تنها 45درصد از کاغذهای بسته‌بندی از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند.
حسین ابراهیمی ادامه می‌دهد: چین، امارت متحده عربی، اتریش و آلمان ازجمله کشورهایی هستند که در زمینه واردات کاغذ به ایران حرف اول را می‌زنند.
وی اظهار می‌کند: در کشورهایی که محصولات از بازیافت تغذیه می‌کنند، صنایع معاف از مالیات هستند و اگر مسوولان با این شرایط به این صنعت بنگرند، قطعا در آینده‌یی نه‌چندان دور، اندک تولید داخل را از دست داده‌ایم و واردات نیز سکاندار این صنعت باقی خواهد ماند.
سوداگری بانک‌ها؛ بلای جان صنعت
سیدطاهر شبیری دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا نیز در گفت‌وگو با «تعادل» درباره موانع و مشکلات پیش روی صنایع به‌ویژه صنعت کاغذ می‌گوید: فعالیت بانک‌ها در راستای تجاری‌سازی و بنگاهداری یکی از مشکلات اساسی این صنعت به شمار می‌رود که امیدواریم دولت با تمهیدات مناسب از فعالیت بانک‌های سوداگر جلوگیری کند.
وی ادامه می‌دهد: درواقع بانک‌ها باتوجه به اخذ سودهای چندبرابری نه‌تنها کمکی به عرصه اقتصادی نمی‌کنند بلکه بیشترین ضربه را در بخش تولید وارد می‌کنند.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا می‌افزاید: دولت تدبیر در سال93 تلاش زیادی برای رشد اقتصاد کشور کرد. انتظار داریم در سال94 نیز دولت یازدهم از فعالیت‌های نابخردانه بانک‌ها در راستای گردش تجاری و بنگاهداری جلوگیری کنند.

300هزار تن مصرف سرانه کاغذ
شبیری درباره توان صنعت کاغذ و مقوا در تامین محصولات موردنیاز داخل کشور می‌افزاید: درحال حاضر تمام کارخانه‌ها می‌توانند 90درصد نیاز تولید داخل را در زمینه کاغذهای روزنامه‌یی تامین کنند، اما در بخش کاغذهای بسته‌بندی بازار مشتاق استفاده از کاغدهای وارداتی بوده است.
به گفته وی، مصرف کاغذ چاپ و تحریر سالانه 300هزار تن است. البته در شرایط مقطعی نیز این میزان متغیر است. درواقع اگر کارخانه چاپ و کاغذ مازندران با تمام ظرفیت فعالیت کنند، باز هم نمی‌توانند تمام نیاز کشور را برآورده کنند. بنابراین مجبوریم که در بخش واردات ورود پیدا کنیم.
دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا بااشاره به میزان تولید‌کنندگان در این عرصه می‌گوید: درحال حاضر 120 کارخانه کوچک و بزرگ در تولید انواع کرافت، مقوا و... فعالیت می‌کنند.
شبیری می‌افزاید: در دولت نهم و دهم شاهد افزایش بی‌رویه واردات کاغذ بوده‌ایم که این موضوع باعث شد بخش اعظمی از تولیدات ما در کارخانه‌ها دپو شود و در نهایت به تعطیلی کشانده شوند.
وی ادامه می‌دهد: زمانی که دولت و بخش حاکمیتی کشور در زمینه اقتصاد بی‌آنکه تسلط یا اطلاعات خاصی داشته باشند؛ ورود پیدا می‌کنند در نهایت منجر به برهم زدن بازار می‌شوند، یعنی تمام فعالیت‌های اقتصادی به سمت واردات رفته و چشم‌انداز‌های فعالیت‌های صنعتی غیرقابل پیش‌بینی می‌شود.

اعمال تعرفه 7 درصدی واردات کاغذ
دبیر سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا می‌گوید: برنامه‌هایی را با دولت اندیشیده‌ایم که در چارچوب آن برنامه‌ها، به‌نظر می‌رسد تعرفه‌ها 6 یا 7درصد برای ورود محصولات خارجی به کشور از سال آینده مصوب شود. البته ما انتظار داریم که نه‌تنها تعرفه‌ها در این صنعت اعمال شود بلکه در سال آینده نیز شاهد رشد اقتصادی در تمام صنایع کشور باشیم.
وی ادامه می‌دهد: مواد اولیه صنعت کاغذ به‌صورت وارداتی است و برای آن نیز نیازمند ارز مبادله‌یی هستیم. درواقع تقویت صنعت داخل می‌تواند کشور را از واردات کاغذ بی‌نیاز کند.
شبیری در مورد چشم‌انداز سال94 می‌گوید: در شرایط اقتصاد رکود و تورمی کشور هیچ چشم‌اندازی را نمی‌توانم برای این صنعت تعریف کنم چراکه دولت به‌خوبی توانست بخش تورمی اقتصاد را کنترل کند اما همچنان سایه رکود بر سر تمامی صنایع باقی مانده است. درواقع این رکود است که ضربه به صنعت (موتور محرکه ثروت) می‌زند.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه باتوجه به بازار شب عید قیمت‌ها در این صنعت چند درصد افزایش یافته است، تصریح می‌کند: درحال حاضر باتوجه به افزایش تقاضای بازار شب عید در زمینه تولید سالنامه قیمت‌ها تا 5هزارتومان رشد نسبی را داشته است.
شبیری می‌گوید: باتوجه به وضعیت روانی و اقتصادی، متاسفانه مردم در رکود انتظاری به سر می‌برند و رونق اقتصادی در جامعه حکمفرما نیست.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد