نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

صدای مصرف‌کنندگان کاغذ درآمد
3 بهمن 1395


نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ کشور گفت: اکنون کاغذ دارای آرامش نسبی است و دولت می‌خواهد این آرامش را بر هم بزند، اگر دولت بخواهد لجبازی کند و این افزایش تعرفه را ادامه دهد، به طور قطع قول می‌دهیم که تولید داخلی را تحریم می‌کنیم.



غلامرضا شجاع نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ کشور در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در اعتراض به مسئله افزایش تعرفه واردات کاغذ گفت: سال گذشته از ابتدا به پیشنهاد تولیدکنندگان کاغذ داخلی که کارخانه چوپ و کاغذ مازندران پیشنهاد دهنده اصلی است به دنبال افزایش 11 درصدی تعرفه واردات کاغذ از 4 درصد به 15 درصد بودند که ما برای این موضوع جلسات بسیاری داشتیم که من به عنوان نماینده مصرف‌کنندگان در جلسات بسیاری با دستگاه‌های کشور وضعیت نشر و مطبوعات را تشریح کردم و اشکالی که بر این افزایش هست را بازگو کردم.

* تولیدکننده داخلی توان تولید ندارد

وی افزود: ما حامی تولید داخلی هستیم ولی وقتی تولیدکننده داخلی توان تولید ندارد و اصلا درخت به میزان کافی برای تولید کاغذ نیست یا حتی خمیر خود را از خارج کشور وارد می‌کنند، مشکلات مدیریتی در کارخانجات دولتی را نیز باید به این موارد اضافه کرد. مثلا کارخانه چوپ و کاغذ با 20 درصد نیروی کنونی می‌تواند خود را اداره کند اما به خاطر عدم مدیریت و استخدام‌های تحمیلی حتی نمی‌تواند حقوق کارمندان را بدهد و اصلا تولید ندارد. بدهی‌هایی که به چاپخانه‌های اُفست و چاپ و نشر کتب درسی دارد را با هفت ماه تاخیر می‌دهد. این شرکت به هرکدام 10هزار تُن کاغذ بدهکاری داشته که با هفت ماه تاخیر تحویل داده است اما در گزارش‌هایی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که ما به خاطر واردات بی‌رویه، کاغذهای تولیدی را انبار می‌کنیم در صورتی که چنین حرفی صحت ندارد.

شجاع گفت: در نامه‌ای که سال گذشته خانم نباتی مدیر کل دفتر صنایع شیمیایی و سلولزی به بنده نوشته بودند؛ در یکی از موارد اشاره می‌کنند که «13هزار تُن کاغذ دِپو شده» در صورتی که این ادعا درست نیست در حالی که این کارخانجات موفق به اجرای تعهدات خود نشدند.

* کاغذ تولید داخل به درد چاپ نمی‌خورد

وی در ادامه با اشاره به پیشنهاد سال جاری گفت: امسال نیز پیشنهاد دادند که تعرفه واردات از 5 درصد به 10 درصد افزایش پیدا کند که این یعنی افزایش 100درصدی تعرفه واردات. در حالی که سخن مصرف‌کننده‌های کاغذ این است که اگر کارخانه چوپ و کاغذ مازندران یک هزار نفر نیرو داشته باشد که بزرگترین تولید کننده کاغذ روزنامه و تحریر است و کاغذ این کارخانه به درد چاپ نمی‌خورد حتی روزنامه‌ «ایران» حاضر به خریداری کاغذ داخلی نیستند و اکثر روزنامه‌های دولتی از کاغذ خارجی استفاده می‌کنند و همشهری برای آگهی‌های خود از کاغذ آن استفاده می‌کند و شنیده شده کاغذ آنجا را پیش خرید کرده در حالی که تعاونی مطبوعات با 2500 عضو چندین بار مراجعه کردند ولی کاغذی نبوده به آنها فروخته شود.

* بخش خصوصی را دعوت نکردند

این مصرف‌کننده کاغذ در کشور با اشاره به وضعیت شمارگان کتاب و مطبوعات در کشور گفت: من را در آن جلسه دعوت نکردند و اصلا هیچ نماینده‌ای از بخش خصوصی در این جلسه دعوت نشده است. برگزار و دعوت‌‌کننده این جلسه «علی علی‌آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات» است که پیشنهاد شده تعرفه واردات کاغذ روزنامه و کاغذ چاپ و تحریر از 5 درصد به 10 درصد افزایش پیدا کند. تمام ارگان‌های دولتی را به این جلسه دعوت کردند ولی از بخش خصوصی دعوت نکرده‌اند حتی نماینده‌های مطبوعات و ناشران کشور به این جلسه دعوت نشده‌اند.

شجاع گفت: این اتفاق منجر به بیکاری خواهد شد به این شکل که در کل کارخانجات تولید کاغذ 3هزار نفر مشغول کار هستند اما آن سوی قصه حدود 100هزار نفر مشغول کار هستند که لیتوگراف‌ها، چاپخانه‌دارها، صحاف‌ها، چاپ‌های روزنامه و ... به طور مستقیم و غیر مستقیم مشغول کار هستند.

او اضافه کرد: به بهانه حمایت از تولید ملی می‌خواهند تعرفه واردات را افزایش دهند و می‌خواهند عدم مدیریت خود را بپوشانند. اکنون کارخانه چوپ و کاغذ مازندران توجیه اقتصادی ندارد و این‌ها کاغذ تولید نمی‌کنند بلکه مونتاژ می‌کنند. کارخانجات ما به روز نیستند و این سبب می‌شود که تولید توجیه نداشته باشد، مشکلاتی که ما در خودروسازی با پراید و ... داریم در تولید کاغذ با تکنولوژی قدیمی هم داریم.

* حمایت از تولید داخل به سبک دولت یازدهم

این فعال حوزه چاپ گفت: ما هم می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم ولی باید کارخانجات را به روز کنند. دولت نیز می‌تواند به وسیله بسته حمایتی از تولید ملی حمایت کند با پرداخت تسهیلات کم‌بهره یا معاف کردن از مالیات، بدترین نوع حمایت که این دولت از تولید داخل می‌کند همین افزایش تعرفه‌های واردات است. این سبب افزایش بیکاری و رکود می‌‌شود و علاوه بر آن در حقیقت دست در جیب مردم کردن است زیرا وقتی چاپخانه‌ای دچار رکود شود و کاغذ را گران‌تر بخرد گران‌تر هم می‌فروشد و این هزینه را مردم باید پرداخت کنند.

* دولت می‌خواهد آرامش کاغذ را بر هم بزند

او اضافه کرد: افزایش قیمت کاغذ اثر روانی بر جامعه می‌گذارد زیرا همه طیف‌ها از آن استفاده می‌کنند. اکنون کاغذ دارای آرامش نسبی است و دولت می‌خواهد این آرامش را بر هم بزند. میزان واردات ما در کشور حدود 400هزار تُن است و این در قیاس با تولید یک کارخانه در چین یا هند رقمی نیست.

شجاع با اشاره به میزان تولید داخلی گفت: در خوش‌بینانه‌ترین حالت که بخشی از آن نیز واقعی نیست در کاغذ تحریر به میزان حدود 17 درصد از مصرف، تولید داریم که عمده آن توسط کاغذ و چوب مازندران است و شرکت پارس در زمینه صادرات خمیر فعال است.

وی افزود: کاغذ ایرانی ظرفیت چاپ رنگی ندارد و به درد کار کتاب و روزنامه می‌خورد اگر روزی توانستند 50 درصد مصرف داخل را تولید کنند که کاغذ با کیفیتی هم باشد آن وقت تعرفه واردات را افزایش دهند و کسی مخالف آن نیست.

* در صورت افزایش تعرفه واردات، تولید داخلی را تحریم می‌کنیم

شجاع در پایان گفت: این مدل حمایت دولت از تولید کننده داخلی بدترین شکل ممکن است که خط قرمز ما مصرف کننده‌ها نیز هست و اگر دولت بخواهد لجبازی کند و این افزایش تعرفه را ادامه دهد به طور قطع قول می‌دهیم که تولید داخلی را تحریم می‌کنیم. این ظلمی است که به مردم می‌شود و مصداق دست در جیب مردم کردن است.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد