نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

آسیب تبلیغات کاغذی به درختان
1 خرداد 1396
شهر مملو از پوسترها و کاغذهای انتخابات کاندیداها شده بود که با لبخندی کج و سرشار از غرور و گاهاً نگاه‌های معصومانه در مقابل مردم خودنمایی می‌کنند.کاغذها که زمانی جان داشته و سر به فلک کشیده بودند و در برابر آلودگی ها از انسان‌ها مراقبت می‌کردند، امروز جانشان گرفته می‌شود و بعد با نام کاغذ باطله لطمه می‌خورند.کاغذهایی که با وزش باد در آسمان به پرواز درآمده و سطح خیابان‌ها را هزار رنگ کرده‌اند.
این روزها با تبلیغات شورای اسلامی شهر و روستا و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بازار کار چاپخانه ها بسیار داغ شده و می‌توان گفت مصرف کاغذ در این روزها به بیشترین حد خود رسیده بوده است. این اقلام توسط ستاد تبلیغاتی، هربار حداقل هزار نسخه و حداکثر 5 هزار نسخه چاپ می‌شوند، معمولاً در چندین نوبت هم تجدید چاپ می‌شد که این اتفاق نیز باعث هدر رفت هزاران برگه کاغذ شد. در انتخابات بزرگی مثل انتخابات ریاست جمهوری، بسته به میزان بودجه کاندیدا و یا اسپانسرهایش، تیراژ نهایی یعنی مجموع تیراژها، از نوبت اول تا آخر چاپ حتی تا 50 میلیون نسخه نیز ‌رسید.

اما سوالی که اذهان بسیاری از مردم را درگیر کرده دلایل استفاده از کاغذ است، درحالی که فضای مجازی در دست‌رس عموم مردم قرار دارد.

رسانه‌های مجازی، شنیداری و تصویری نقش به‌سزایی در انتشار اخبار دارند، درچنین مواقعی هدردادن کاغذ برای کاندیداها که در کشور برای مردم شناخته شده هستند، هیچ توجیح منطقی ندارد و برای کشورصرفاً هدردادن این سرمایه ملی است. به جای قطع درختان برای تبدیل آن‌ها به برگه، پوستر و بروشور برای تبلیغات ریاست جمهوری و شوراها، می‌توانستیم از آن‌ها در راستای ارتقاء سطح فرهنگ جامعه، چاپ کتاب و یا حتی با جلوگیری از قطع شدن درختان برنامه تصفیه هوای آلوده تهران را در دست کار داشته باشیم.

این روزها حتماً هنگام عبور از خیابان‌های پایتخت چشمان شما جلب کاغذهای رنگین انتخاباتی که عکس کاندیداهای شورا و ریاست جمهوری در میان‌ آن‌ها به‌چشم می‌خورد شده و یا جوانانی که به پخش تراکت و کاغذهای تبلیغاتی می‌پردازند. کاغذهایی که گاهی اوقات حتی بدون نگاه کردن به آن‌ها در سطح خیابان و جوی‌های آب دور انداخته می‌شوند و چهره شهر را رشت و هزار رنگ می‌کنند.

امروز بیشتر از هر زمانی به دوستاران محیط زیست برای حمایت از جنگل‌ها وفضای سبز کشورمان نیاز داریم. گذشته از تمام استفاده‌های بیهوده‌ای که از کاغذ فقط برای تبلیغ می‌شود، چند صد کیلو کاغذ هم در روز انتخابات مصرف خواهد شد.

این کاغذها که زمانی جان داشته‌اند،سر به فلک کشیده بودند و دربرابرآلودگی‌ها و سموم از مردم زمین مراقبت می‌کردند امروز توسط همین مردم جانشان گرفته شده و بعد از تبدیل آن‌ها به کاغذهای تبلیغاتی پا مال می‌شوند.

به قول سعدی شیرین سخن؛ برگ درختان سبز، با خط رخشان سبز، هر ورقش دفتریست معرفت کردگار.

درختان نقش و تاثیر بسیار مهمی در تهیه موادغذایی و فرآورده‌های چوبی و کاغذی و مایحتاج مردم دارند، پس محافظت از این اکوسیستم امری بسیار حیاتی در زندگی تک تک ساکنین کره زمین دارد.

به هرحال تبلیغات تمامی کاندیدها درحال اتمام است و باید نحوه صحیح تبلیغ توسط رسانه‌ها فرهنگ سازی شود تا در انتخابات‌های سال‌های آینده، برای تبلیغات نیز از حداقل کاغذ استفاده شود و ظرفیت‌های مهم و کارآمدی مانند فضای مجازی بیشتر فعال شود، امروز شاهدیم که اکثریت مردم نیز با این شیوه تبلیغ کاغذی موافق نیستند، چرا وقتی که می‌توانیم از کاغذها برای ساخت کتاب و در طی آن ساخت فرهنگ و آینده جامعه قدم‌های مثبتی برداریم با چاپ تبلیغات روی آن‌ها باعث نابودی این سرمایه‌های عظیم شویم؟



حتی استفاده از کاغذهای بازیافتی برای تبلیغات کاغذی که سرنوشتشان پامال شدن و یا به جوی آب سپرده شدن است جایز نبوده و باید شیوه ساختار تبلیغاتی انتخابات تغییر اساسی پیدا کند، تغییری که هم چهره شهر را زیبا نگه می‌دارد، هم از اتلاف کاغذ جلوگیری می‌کند و هم از قطع شدن درختان و نابودی فضاهای سبز جلوگیری کند.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد