نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

وزیر ارشاد: چاپ صنعت فرا فرهنگ، فرا هنر و فرا اقتصاد است نه حاشیه‌ای
28 شهريور 1396
اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی صنعت چاپ صبح امروز (سه‌شنبه 28 شهریورماه) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت و اهالی چاپ برگزار شد.

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در این مراسم چاپ را نقطه‌ای عطف و فصل دوم زندگی بشری خواند و گفت: اگر کشف آتش نقطه اول عطف زندگی بشری باشد با اختراع صنعت چاپ فصل دوم زندگی بشری آغاز می‌شود چراکه با این اتفاق بزرگ انسان وارد یک انقلاب علمی و آموزشی و اجتماعی بعد از رنسانس شد. بدون چاپ مدارس جدید، دانشگاه‌های جدید یا انقلاب‌های بزرگی مثل انقلاب فرانسه، روسیه و آمریکا شکل نمی‌گرفت به همین دلایل است که معتقدم چاپ فصل شروع انقلاب اجتماعی و علمی بشر بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گریزی نیز به تاثیر چاپ در انقلاب صنعتی زد و گفت: با بروز انقلاب صنعتی، صنعت چاپ با تمامی صنایع بشری گره خورد و به نوعی جزئی از انقلاب صنعتی شد. پس از انقلاب مخابراتی و الکترونیکی بازهم شاهد بودیم که صنعت چاپ با این دستاوردهای جدید بشری پیوند خورد. در دهه اخیر و با بروز انقلاب دیجیتال و فناوری باز هم این صنعت چاپ بود که با تمامی جنبه‌های مختلف این انقلاب گره خوردو بدین ترتیب روز به روز گستره و وسعت بیشتری در زندگی بشر پیدا کرده است. اگر بگوییم پس از کشف آ‌تش بزرگترین دستاورد بشری است؛ اقرار نکرده‌ایم.

صالحی همچنین صنعت چاپ را دارای سه ضلع بسیار مهم دانست و اظهار داشت: صنعت چاپ سه ضلع مهم دارد که بنا به کارکرد و ساختار هرکدام را می‌توان با پیشوند فرا به کار برد. چاپ فرافرهنگ است چراکه بخش بزرگی از تولیدات فرهنگی و دانش بشری بر دوش چاپ است. فراهنر است چون خلاقیت‌ها و ذوق زیباشناسانه و زیبامدارانه در آ‌ن ظهور پیدا می‌کند. فراصنعت است و فرا اقتصاد چراکه حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد بشری با چاپ پیوند خورده.

او درباره تاثیرات اقتصادی صنعت چاپ نیز یادآور شد: در بحث اقتصاد صنعت چاپ، این صنعت در درون خود یک گردش مالی گسترده را سبب می‌شود که در جهان 800 میلیارد دلار اعتبار را شامل می‌شود. درثانی حوزه بسته‌بندی باعث شده در تولید ارزش افزوده برای کالاهای کشاورزی، خدماتی و صنعتی، صنعت چاپ نیز نقش جدی داشته باشد. هرچه هست چاپ امروز به عنوان یک فرا فرهنگ، فراهنر و فراصنعت جایگاه بسیار مهم و جدی در زندگی انسان دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد و روزبه‌روز هم به این جایگاه افزوده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تمام این مسائل ایجاب می‌کند ما در ایران هم صنعت چاپ را در تمام حوزه‌های فرهنگ، هنر و اقتصاد جدی بگیریم. چاپ ایران با 5 هزار مجوز، 50 هزار شاغل مستقیم و ده‌ها هزار شاغل غیرمستقیم می‌تواند یکی از نکات قابل توجه برای کشور باشد که در سه حوزه فرهنگ، هنر و اقتصاد نقش‌آفرینی می‌کند. برای صنعت چاپ گام‌های خوبی هم برداشته شده اما به معنی رضایت کامل نیست. دفتر چاپ و نشر معاونت فرهنگی با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری‌ها از قبیل در نظر گرفتن تسهیلات یا بحث مجوزهای مختلف سعی در بهبود وضعیت این صنعت داشته است. اگرچه هنوز کار برای انجام بسیار است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم متذکر شد‌: صنعت چاپ ما بنا بر نیروی انسانی، خلاقیت و سرمایه‌گذاری‌هایی که صورت گرفته این ظرفیت را دارد که فرصت‌های بیشتری در بحث صادرات چاپی منطقه به خود اختصاص دهد. خوشبختانه واردات کالاهای چاپی از 144 هزار تن در سال 94 به 84 هزار تن در سال 95 رسیده یعنی 60 هزار تن کاهش واردات که می‌تواند خبر خوبی باشد. در کنار آن شاهد ده‌ها هزار تن صادرات چاپی هستیم و فرصت‌های خوبی در این حوزه پیدا کرده‌ایم که می‌توان با اعتماد به چاپ داخلی آن را گسترش داد. معتقدم هنوز آنچه که باید اتفاق بیفتد را نمی‌بینیم و صنعت چاپ ما این ظرفیت را دارد که در منطقه حرف اول را بزند و حتی در بازارهای جهانی نیز جای پای خود را باز کند. برای رسیدن به این مرحله نیازمند مقولات مختلفی مثل رفع موانع تولید، تسهیل قوانین و یک تغییر ساختاری اساسی هستیم.

صالحی با اشاره به تفاهم‌نامه با وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بنا به پژوهش‌های قابل توجهی که با چندین ماه گفت‌وگو و نظرسنجی صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که وزارت ارشاد به تنهایی نمی‌تواند تکفل حوزه فراصنعتی چاپ را برعهده داشته باشد. بنابراین با گفت‌وگوهایی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم زمینه واگذاری بخش صنعتی این حوزه به این وزارتخانه محقق شد که در حال بررسی نهایی در هیات دولت است. حتی قرار بود امروز آقای شریعتمداری وزیر صنعت نیز در این مراسم حضور داشته باشند که به دلیل جلسه فوق‌العاده میسر نشد. هرچه هست امیدواریم این تحول و حرکت ساختاری به کمک صنعت چاپ بیاید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: چاپ صنعتی حاشیه‌ای نیست؛ صنعتی است در متن و پردامنه، هم در زمینه تاثیرگذاری اقتصادی و هم تاثیرگذاری فرهنگی. امیدواریم تمهیداتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت درنظر می‌گیرد متناسب با شان این صنعت باشد. صنعتی که می‌تواند همانطور که بشر را متحول کرد ایران را هم متحول کند.

محمدحسن فکری دبیر هفدهمین جشنواره صنعت چاپ نیز در توضیح کوتاه درباره فرایند برگزاری این دوره از جشنواره و روند داوری‌ها گفت: مراسم اختتامیه هفدهمین دوره صنعت چاپ در حالی برگزار می‌شود که فرایند تفکیک وظایف فنی و فرهنگی این صنعت بین وزارتخانه‌های ارشاد و صنعت در جریان است و می‌تواند نویدبخش آینده‌ای روشن و پربار باشد. در این دوره از جشنواره 120 نفر از افراد خلاق از تمام استان‌ها که 30 نفر از تهران، 80 نفر از سایر استان‌ها و 10 نفر نوآور خلاق از کل کشور بودند؛ شرکت داشتند. هر پرونده نیز توسط 7 داور به صورت جداگانه امتیازدهی شده است. علاوه بر این 5 پیشکسوت صنعت چاپ از استان تهران و 10 پیشکسوت از سایر استان‌ها بالاترین امتیازها را کسب کرده‌اند و یک واحد نمونه صنفی و یک فرد خلاق و نوآور امروز معرفی شد. در حوزه بخش آثار چاپی نیز 320 اثر شرکت داده شدند.

منبع: ایلنا

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد