نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

اگر روزی کسی کاغذ نفروشد تکلیف چیست؟
19 آذر 1396
روزنامه اعتماد: کیلویی ٢ هزار و ٥٠٠ تومان، کیلویی ٣ هزار و ٥٠٠ تومان، فرق میان این دو عدد هزار تومان است و همین هزار تومان باعث شد که در روزهای گذشته یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های مطبوعات خودش را عیان کند؛ مساله کاغذ. گران شدن و بعد کمبود کاغذ در بازار سبب شد تا رسانه‌های کاغذی کشور کم‌کم دست به واکنش بزنند.
یکی از نشریات تولید کاغذی‌اش را تا زمان مشخص شدن وضعیت بازار کاغذ متوقف کرد، برخی روزنامه‌ها از تعداد صفحات‌شان کاستند و در عین حال همگی تلاش کردند تا صدای اعتراض‌ و دغدغه‌شان را به گوش دولت برسانند. امیرعباس فتاح‌زاده، مدیرمسوول و سردبیر روزنامه سپید و هفته‌نامه سلامت در گفت‌وگو با «اعتماد» نگاهی داشت به شروع این داستان که حالا بازمانده آرامش مطبوعات را هم برهم زده است. او می‌گوید که به صورت جدی وجود مافیای کاغذ در کشور را رد می‌کند، از دید او تمامی این داستان حاصل سوء‌مدیریت است.


مشکل کمبود و گرانی کاغذ در روزهای گذشته تبدیل به دغدغه اصلی رسانه‌های کاغذی کشور شده است. شما به عنوان یکی از صاحبان این رسانه‌ها فکر می‌کنید شروع داستان از کجا بود؟

پنج عامل سبب شد تا وضعیت بازار کاغذ به اینجا برسد. نقطه شروع گرانی کاغذ برمی‌گردد به چند ماه گذشته که شایعه مربوط به افزایش تعرفه گمرکی واردات کاغذ توسط برخی منابع ایجاد شد. فکر می‌کردند افزایش تعرفه کاغذ به شرکت چوب مازندران کمک خواهد کرد و برای همین در فضاهای کارشناسی این بحث مطرح شد اما متاسفانه در فضای افکار عمومی این شایعه پیچید که قرار است تعرفه کاغذ افزایش پیدا کند. پس از این ماجرا فعالان حوزه فرهنگ شامل ناشران، مطبوعاتی‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات کارشناسی که در محل ریاست‌جمهوری، اتاق بازرگانی و در آخر ستاد تنظیم بازار به ریاست آقای سینکی تشکیل شد، استدلال‌های خود را وارد موضوع کردند و موضع مصرف‌کنندگان کاغذ هم توسط ستاد تنظیم بازارشنیده شد.
ستاد تنظیم بازار به دنبال این جلسه تصمیم گرفت که به صورت جدی بحث افزایش تعرفه حقوق گمرکی مربوط به واردات کاغذ را نفی کند و صراحتا بگوید که تعرفه کاغذ به هیچ عنوان افزایش پیدا نخواهد کرد. موضع ستاد بعدا در مصاحبه‌ای از سوی آقای سینکی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح و حتی قرار شد برنامه تنظیمی کاغذ ذکر شود که در طول چهار سال آینده هم به هیچ عنوان تعرفه حقوق گمرکی واردات کاغذ شامل کاغذ روزنامه، کاغذ نشر و کاغذ سبک اندود شده (LWC) افزایش پیدا نخواهد کرد و حتی تعرفه گمرکی مربوط به واردات کاغذ سبک اندود شده که مورد استفاده مجلات و نشریات غیرروزنامه‌ای مصرف می‌شود، کاهش پیدا کند و به حد کاغذ روزنامه برسد.
این موضوع در اینجا حل شد اما در پی آن شایعه افزایش تعرفه کاغذ یک اتفاقی که افتاد این بود که شایع شد (شایعه‌ای که البته تا اندازه‌ای حقیقت داشت) ارز مبادله‌ای کاغذ روزنامه و نشر قرار است حذف شود. بنابراین این پیش‌زمینه ذهنی به وجود آمد که کاغذ قرار است با ارز آزاد عرضه شود و طبیعتا چون بازار هم از افزایش قیمت ارز در طول دو ماه گذشته ملتهب بود، شاهد بودیم که قیمت کاغذ از کیلویی ٢ هزار و ١٥٠ تومان که با پرداخت‌های متعارف یک ماهه انجام می‌شد، رسیده به ٣ هزار و ٥٠٠ تا ٣ هزار و ٦٠٠ تومان. البته شنیدم که این رقم دوباره پایین آمده و احتمالا به دلیل مداخلاتی که دارد صورت می‌گیرد این رقم‌ها پایین‌تر هم خواهد آمد. نکته اصلی این بود که تجار احساس کردند که قرار است کاغذ با ارز آزاد وارد کنند و به همین دلیل قیمت کاغذ بالا می‌رود. متاسفانه برخی افراد از این فضا سوء‌استفاده کردند و بخشی از موجودی‌شان را هم در این شرایط نگه داشتند که خود این مساله به بار مشکل کاغذ افزود.


یک موضوعی که در مورد بالارفتن قیمت کاغذ و کمبود آن مطرح شد، نقش روزنامه‌های بزرگ بود، این مساله چقدر در به هم خوردن تعادل بازار نقش داشت؟

مشکل دیگری که وجود داشت این بود که مصرف‌کنندگان عمده مطبوعات مانند روزنامه همشهری و برخی از روزنامه‌های بزرگ که بخش عمده مصرف بازار را دارند، سابق بر این یا کاغذشان را از محل تولید کاغذ مازندران یا از محل کاغذ وارداتی، راسا تامین می‌کردند. متاسفانه به دلیل مشکلات و میراثی که از مدیریت قبلی روزنامه همشهری مانده و انبارشان تا حدی خالی مانده بود و از طرفی به این دلیل که کاغذ مازندران هم کاغذی که باید را تامین نکرد، همه اینها منجر شد که مدیریت جدید روزنامه چاره‌ای نداشته باشد جز اینکه کاغذ مورد نیازش را از محل کف بازار تامین کند. طبیعتا مقادیر زیادی هم کاغذ صرف تامین نیاز این روزنامه شد.

نکته آخر این بود که سیاست‌های حمایتی وزارت ارشاد در طول یک سال گذشته تغییر کرد و به سمت طرح اشتراک نشریات رفت. بسیاری از مدیران مسوول مطبوعات مخالفت خودشان را با آن اعلام کردند اما متاسفانه به هر دلیلی مدیریت وقت معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تصمیم گرفت که این موضوع که مبنی بر حمایت از توزیع‌کنندگان طرح اشتراک بود را پیش ببرد. بنابراین مطبوعاتی که تا قبل از این برای بخشی از کاغذ مصرفی‌شان یارانه دریافت می‌کردند، ناگهان با عدم حمایت یارانه‌ای از محل تولیدشان مواجه شدند و نقدینگی‌شان به‌شدت کاهش پیدا کرد و در نهایت این مشکل منجر شد به اینکه بخشی از تاجران نتوانند به موقع مطالبات خودشان را از ناشران مطبوعات دریافت کنند. پس تجار هم دچار کمبود نقدینگی شدند. همه این عوامل که گفتم باعث شد تا در طول دو ماه گذشته قیمت کاغذ بیش از ٥٥ درصد افزایش پیدا کند. این تجربه تلخ و بدی برای ناشران و مدیران مطبوعات است و حقیقتا ناراحتیم. امید‌مان این است که با مداخله هر چه سریع‌تر دولت این موضوع حل شود و این نکته مغفول نماند که کاغذ یک کالا و محصول استراتژیک است و خوراک فکری و فرهنگی جامعه را تامین می‌کند و باید شرایط ثبات در بازار کاغذ به وجود‌ آید.

به هر حال مایه تاسف است که ما در کشور یک ذخیره استراتژیک کاغذ نداریم، یعنی اگر فردا یک اتفاقی بیفتد و هیچ‌کس به ما کاغذ نفروشد نباید یک ذخیره استراتژیک شامل ٥ تا ١٠ هزار تن داشته باشیم که توسط دولت نگهداری شود؟ به هر حال اگر مثلا تجار یک کار اشتباهی خواستند انجام دهند دولت باید بتواند وارد عمل شود و قیمت کاغذ را در سطح منطقی نگه دارد. الان مهم‌ترین موضوع این است که ثبات بازار هر چه سریع‌تر بازگردد و ما جز این هم انتظاری از دولت آقای روحانی نداریم.

در این چند روز و با پررنگ شدن مساله بالارفتن قیمت کاغذ بارها در فضاهای مختلف عنوان «مافیای کاغذ» مطرح شد، شما وجود چنین مافیایی و نقش آن را در به هم خوردن تعادل بازار کاغذ قبول دارید؟

من معتقدم ما چیزی به اسم مافیا نداریم و اینها همه حرف است. من همه دلایلی که به نظرم تاثیرگذار بود را اسم بردم، به نظرم بزرگ‌ترین مشکل این است که بخش‌هایی که باید با هم هماهنگ عمل می‌کردند، توجه کافی به تغییرات بازار نشان ندادند و این مشکل پیش آمد. مافیا یعنی چه؟ این حرف کاملا بی‌معنا است. من صددرصد معتقدم که سوء‌مدیریت در این کار مشهود است نه هیچ‌چیز دیگر. ما در نمایشگاه مطبوعات به مسوولان هشدارهای لازم را دادیم و گفتیم این مشکلات دارد به وجود می‌آید. متاسفانه بر‌خلاف پیش‌بینی کارشناسانی که در جریان بودند و آمارها را رصد می‌کردند، برخی از مسوولان ما تا وقتی مشکل را به چشم نبینند آن را باور نمی‌کنند، اگر به موضوع ارز مبادله‌ای اینقدر میدان نمی‌دادند و کنترل را در دست می‌گرفتند این مشکلات به وجود نمی‌آمد. در آخر به پنجمین دلیل وضعیت بازار فعلی کاغذ هم باید اشاره کنم. نباید فراموش کنیم که رشد قیمت جهانی کاغذ نیز یکی از دلایل افزایش قیمت کاغذ در بازار داخلی بوده است و این عامل را نمی‌شود نادیده گرفت، این عامل پنجم دیگر نه در کنترل تاجران بوده است و نه مسوولان و شرایط داخلی.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد