نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

انباشت مطالبات صنعت چاپ در پس تفاهم نامه تفاهم نامه ای که بر زمین ماند
30 بهمن 1396
حل مشکلات چندین و چند ساله صنعت چاپ در سایه نبود متولی مشخص چالشی بزرگ بر سر راه توسعه این صنعت محسوب می شود و هنوز سر انجام قابل قبولی برای این انتقال وظایف به وزارتخانه ها در نظر گرفته نشده است.


به نظر می‌رسد وزارت صنعت نیز خود در سردرگمی به سر می‌برد‌، زیرا از یک طرف مدیریت وزارت صنایع یک نظر ارائه می دهد،‌ از طرف دیگر مدیریت ستاد تنظیم بازار نظر دیگری دارد،‌ با این همه نامه نگاری ها نیز نتوانسته راه را هموار کند و پاسخی برای دغدغه های پایان سال این صنعتگران چاپ باشد، در عین حال، گمرک همچنان از ترخیص کالاها ممانعت می‌کند.

نگرانی‌های انتقال صنعت چاپ به وزارت صنعت در حالی پررنگ می شود که هنوز تغییرات ریشه‏ ای که پیش بینی می‏ شد شکل نگرفته و یا سطحی بوده است ظاهرا درد سر انتقال تازه در آغاز راه است‌.

تدوین دستورالعمل که بتواند مسئولیت ها را تدوین و سپس اجرا کند ضرورتی است که تا بحال تحقق نیافته است.

پیش از این، پیش بینی می شد با ورود وزارت صنعت معدن و تجارت به حیطه تولی‌گری مسئولیت های صنعت چاپ شاهد تغییرات مثبت و فراوانی بدر این حوره باشیم در عین حال از تسهیلات گسترده این وزارتخانه نیز در حوزه چاپ نیز بهره لازم برده شود .

از همین رو رایزنی های فراوان و به منظور رفع نواقص، انجام شده همچنین تفاهم‌نامه‌ای که طبق آن کلیه امور مربوط به تأسیس، واردات و صادرات محصولات و صدور مجوزهای ورود دستگاه‌ها و ماشین‌آلات چاپ از وزارت ارشاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شود و وظیفه نظارت بر چاپخانه‌ها همچنان در حیطه وزارت ارشاد باقی بماند.

این تفاهم نامه که قرار بود به صورت لایحه در دولت به تصویب و اجرا نزدیک شود هنوز تدوین نشده و همچنان مسیر تحول را می‏پیماید و به تفاهم نامه های موزه ای پیوسته، گویا امضای طلایی زیر این تفاهم نامه سفید را سیاه نکرده است.

برخی صاحب نظران صنعت چاپ معتقدند، هميشه مديراني در مسندهای اساسی و حیاتی در وزارت ارشاد اسلامی کار می کرده اند آنان اطلاعات و تجربه لازم در این حوزه را نداشته ولي مجبور بوده‌اند وظايف و قوانين محول شده را انجام دهند. همین امر سبب شده تا اين صنعت هميشه با چالش‌های بزرگي روبرو بوده شود و با توسعه اين صنعت مشكلات آن‌هم به همان اندازه وسیع‌تر شده است.

از سوی دیگر واردات دستگاه ها و ماشین آلات چاپ با کمک بازرگانان یکی از مهم ترین چالش هایی که هنوز حل نشده و باید مورد بررسی قرار گیرد.

محمد یوسفی مدیر چاپخانه گلرنگ در این زمینه می گوید: هنوز مشکلات حل نشده و تغییرات قابل توجهی نیز شکل نگرفته چاپخانه هنوز نتوانسته اند با بیمه به توافق برسند، معضل سخت و زیان آور همچنان داستان روز چاپخانه‏ها بوده و نتایج مطلوبی برای چاپخانه‏ها را به همراه نداشته است.

وی ادامه می‏ دهد: پی‏گیری و برنامه‌ریزی جهت بررسی رفع مشکلات واحدهای چاپ و بخش‌های وابسته نیازمند توجه بیشتری دارد و هرگونه بی‌توجهی عوارض جبران‌ناپذیر به همراه دارد که کمترین آن تعطیلی واحدها چاپخانه‌ای است.

ضعیف عمل کردن متولی نیز در این زمینه بی‌تأثیر نیست و چنانچه برنامه‌ای مدون به‌منظور حل مشکلات در نظر گرفته نشود همچنان بین دوراهی صنعت و ارشاد باقی خواهیم ماند چراکه کار به‌صورت ریشه‌ای حل‌نشده است از سوی دیگر انتقال امور تأسیس،‌ صادرات و واردات محصولات و دستگاه‌‌های چاپ به وزارت صنعت‌، اقدام بسیار ارزنده‌ای است، اما زمانی که سازوکار این انتقال به‌درستی طراحی نشود‌، بیشترین آسیب متوجه چاپخانه‌داران خواهد بود.

یک استاد دانشگاه چاپ مهدی خسروی می‌گوید: مشکلات ازآنجا نشأت می‌گیرد دولت نتوانست برنامه و سازوکارهای مناسبی را برای صنعت چاپ تعریف کند و طرح بدون زیرساخت ارائه و اجرا کرد از آن بدتر رها کردن طرح و عدم پیگیری به‌منظور رفع نواقص بود، زیرا تا پیش‌ازاین چاپخانه‌داران در حوزه صنفی با اتحادیه‌های خود و در حوزه دولتی با وزارت ارشاد طرف بودند‌، اما اکنون مشخص نیست برای حل مشکلات خود باید به کجا مراجعه کنند‌، در حقیقت نوعی سردرگمی ایجاد خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس سعید باستانی با اشاره به مراحل پایانی پیگیری ها تفاهم نامه می‏ گوید: فرآیند پی گیری واگذاری وظایف دو وزاتخانه صنعت و ارشاد اسلامی همچنان ادامه دارد. تلاش می‏ شود تا شرح وظایف تا آخرین روزهای پایانی سال 96 مشخص شود

وی تاکید می کند: پروژه انتقال وظایف به وزارتخانه صنعت معدن و تجارت که چند وقتی از عمرش می گذرد تعریف شده و مشکلی ندارد، تنها نحوی واگذاری و تعیین مسئولیت‏ های باقی مانده است که روند تفکیک خود را طی می کند، این مهم به پیگیری های اتحادیه نیز بستگی دارد.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد