نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

واردات کاغذ روزنامه در دستور کار دولت
23 خرداد 1397
به نقل از تسنیم، ابوالفضل روغنی در نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته اظهار کرد: کاغذ در توسعه یافتگی کشورها به عنوان یک فاکتور و متغیر تاثیرگذار است همچنین از لحاظ فرهنگی نیز قابل توجه است.
وی افزود: به طور معمول 900 هزار تن کاغذ بسته‌بندی در کشور مصرف می‌شود همچنین میزان مصرف کاغذ تحریر و روزنامه نیز در کشور حدود 380 هزار تن است.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور ادامه داد: روند مصرف کاغذ روزنامه در کشور ما در حال کاهش است هرچند که این روند به دلیل افزایش توسعه استفاده از فضای مجازی در دنیا نیز کاهش یافته است، به طوری که مصرف این نوع کاغذ تا سال 2015 حدود 40 میلیون تن کاهش داشته است.
روغنی با بیان اینکه رقم مصرف کاغذ روزنامه کشور نیز به حدود 70 هزار تن کاهش یافته است، گفت: در حالی که ظرفیت تولید کاغذ در کشورمان بالا است اما به دلیل استقبال مناسبی که بازار داخل به ویژه از تولید کاغذ روزنامه نمی‌کند ظرفیت خالی زیادی وجود دارد.
مشکلی برای تامین کاغذ روزنامه نداریم
وی تصریح کرد: در زمینه کاغذ تحریر وابستگی شدیدی به واردات داریم هرچند که می‌توانیم این نیاز را با فعالیت‌ ظرفیت کارخانه‌های داخل تامین کنیم اما به دلیل به صرفه نبودن تولید و عدم استقبال ازتولیدات داخلی این امر انجام نمی‌شود.در بخش کاغذ چاپ و تحریر و روزنامه ما همچنان وارد کننده هستیم و متاسفانه از کارخانجات تولید کننده داخلی حمایت خاصی صورت نمی گیرد و کارخانجات این بخش با مشکلات زیادی روبرو هستند.
روغنی اظهار داشت: از طرفی در بخش کاغذ های بسته بندی ما در سال های اخیر رشد خوبی داشته ایم و موفق شدیم در سال 96 حدود 100 هزار تن صادرات داشته باشیم.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور یادآور شد: با وجود اینکه وابستگی شدیدی به واردات کاغذ روزنامه در کشور وجود دارد اما بنده به عنوان رئیس اتحادیه اطمینان می‌دهم که هیچ مشکلی برای تامین کاغذ مورد نیاز روزنامه‌ها وجود ندارد.
روغنی درباره دلایل افزایش کاغذ روزنامه در بازار گفت: درست است که دولت قرار است 400 تومان مابه‌التفاوت واردات دلار 4200 تومانی را به واردات این محصول اختصاص دهد اما باید توجه داشت که در شرایط فعلی مشکل کاغذ روزنامه کمبود آن در بازار نیست بلکه قیمت بالای آن است به طوری که نرخ این محصول در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر شده و به رقم 4300 تومان (در هر کیلوگرم) رسیده است.
120 میلیون دلار یارانه برای واردات کاغذ روزنامه و تحریر اختصاص یافت
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور با بیان اینکه دولت 120 میلیون دلار تا 130 میلیون دلار یارانه برای واردات کاغذ اختصاص داده است،گفت: با وجود اینکه پرداخت یارانه 400 تومانی مابا التفاوت نرخ ارز، در مقایسه با نرخ دلار رقم کمی به حساب می آید اما در کاهش قیمت ها موثر است.
وی اظهار داشت: وارد کنندگانی که در حال حاضر کاغذ روزنامه را به قیمت 4200 تا 4300 می‌فروشند، ادعا می‌کنند که با ارز آزاد اقدام به واردات این محصول کرده‌اند.
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور یادآور شد: واردکنندگان کاغذ روزنامه این وعده را به خریداران خود داده‌اند که در صورتی که دولت مابه‌التفاوت 400 تومانی یارانه واردات کاغذ را به آنها دهد آنها نیز این مبلغ را به آنها عودت خواهد کرد.
افزایش 2 برابری صادرات کاغذ بسته بندی ایران در سال جاری
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران در ادامه صحبت‌های خود گفت: در زمینه صادرات کاغذ بسته بندی شده رشد کاغذ زیادی داشته‌ایم و صادرات ما اکنون به کشورهایی که استانداردهای بالایی دارند مانند انگلیس، سایر کشورهای اروپایی، چین و آفریقای جنوب صادر می‌شود.
روغنی اضافه کرد: سال گذشته 100 هزار تن کاغذ بسته‌بندی ایران صادر شد که پیش‌بینی می‌شود در سالجاری بیش از 200 هزار تن از این محصول کشورمان صادر شود که تا به امروز حدود 30 هزار تن صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه مصرف کاغذ تیشو (دستمال کاغذی) در ایران در مقایسه با متوسط جهانی پایین است، گفت: در حالی که سرانه مصرف کاغذ تیشو در ایران دو الی 3 کیلوگرم است در دنیا به طور میانگین 10 کیلوگرم مصرف می‌شود.
سوء استفاده از گرانی بازار کاغذ
رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور با تاکید بر اینکه کاغذ روزنامه در مقایسه با سال قبل صددرصد افزایش قیمت داشته است، گفت: یکی از مهمترین دلایل افزایش این قیمت تاثیرات نرخ دلار بر این محصول و همچنین سوءاستفاده برخی از این شرایط است به طوری که حتی حاضر نیستند موجودی انبار خود را که قبلا با ارز ارزان به کشور وارد کرده‌اند، به قیمت‌های قبل به فروش برسانند.
دلیل گرانی دستمال کاغذی شبکه توزیع است
روغنی در پاسخ به سوال تسنیم درباره دلایل عرضه دستمال کاغذی (مواد سلولزی) با سود 50 تا 70 درصدی در بازار مصرف اظهار کرد: در صورتی که شرایط تولید کاغذ تیشو را در کشور مورد بررسی قرار دهیم مشخص می‌شود که آنها سود کمی را از تولیدات خود به دست می‌آورند اما یکی از مهمترین مشکلاتی که در کشور وجود دارد شبکه‌های توزیع ناقص‌الخلقه و بدی است که قیمت این محصولات را برای عرضه به مصرف کنندگان بالا می‌برد.
وی افزود: دلیل افزایش قیمت سرسام‌آور دستمال کاغذی در خرده‌فروشی‌ها شبکه‌های توزیع است و ارتباطی با تولیدکنندگان ندارد.
شرایط حمایتی از تولید کاغذ در مقایسه با واردات نابرابر است
روغنی همچنین با اشاره به شرایط نابرابر تولید در کشور گفت: در حالی که از واردات کاغذ مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی دریافت نمی‌شود اما از تمامی مراحل تولید کاغذ در کشورمان مالیات گرفته می‌شود که این امر شرایط نامناسب و نابرابری را برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد کرده است. همچنین به واردات کاغذ ارز وارداتی ارزان قیمت اختصاص می‌دهند که این امر به معنای حمایت از تولید نیست.
وی تصریح کرد: هر وقت نیز که قصد داشتیم تعرفه واردات کاغذ را در کشور بالا ببریم به حدی هجمه ایجاد شد که از انجام این امر پشیمان شدیم.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد