نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

گلایه‌های یک ناشر؛ روایت دست‌های پشتِ پرده در اتحادیه ناشران و ارشاد برای عرضه کاغذ
16 مهر 1397
جعفر سید مدیر انتشارات آشنایی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اتفاقات اخیر بازار کاغذ و وضعیت چاپ کتاب، گفت: کاغذ گران می‌شود اما بعضی چیزها جزئی از عشق و علاقه انسان هستند و چاپ کتاب هم ذات کار ماست. بنابراین گرانی یا بالا و پایین قیمت کاغذ تاثیری روی نفس این عمل ندارد. بنابراین نمی‌توانم بگویم به فراخور گرانی کاغذ یا مشکلات مربوط به قیمت بالای اجناس مربوط به چاپ کتاب، منعی برای چاپ آثار جدید دارم.

وی افزود: به تازگی و همزمان با ایام محرم کتاب «زندگی و قیام امام حسین(ع)» نوشته سمیرا عباسی را چاپ کردیم و یک فیلمنامه به نام «موج انفجار» را هم در دست چاپ داریم. ممکن است در روزهای پیشِ رو، قیمت دلار پایین بیاید، اما من ندیدم کاغذفروش‌ها قیمت کاغذ را پایین بیاورند. همان موقع هم که اعلام شد دلار ارزان شده، وقتی برای خرید کاغذ می‌رفتیم با مشکلاتی از این دست روبرو بودیم چون کاغذ به طور مستقیم در اختیار نیست.

این ناشر در ادامه گفت: حتی زمانی که کاغذ را با حواله می‌دادند، دست‌هایی هم در اتحادیه ناشران و هم در بخش دولتی وجود داشت که بد عمل می‌کردند. به صراحت به شما بگویم کسی که در دوره‌های پیشین وزارت ارشاد، حواله کاغذ را صادر می‌کرد امروز در آمریکا زندگی می‌کند. آن‌قدر هم ما ناشران را در تنگنا قرار می‌دادند تا کاغذ پیدا نکنیم و قیمت بالا برود. این کار برای کتاب‌سازی و کتاب‌بازی خودشان بود تا در نتیجه کاغذ را به هرکسی که خودشان می‌خواستند بدهند و کتاب‌های خاصی چاپ شود. بعد به ما که می‌رسید و می‌خواستیم کتابی را با شمارگان هزار یا دو هزار نسخه چاپ کنیم، به مشکل بر می‌خوردیم. بنابراین چند سال پیش هم که کاغذ با حواله ارائه می‌شد، آسیب‌های زیادی وارد شد.

سید گفت: با صراحت اعلام می‌کنم در همه دوره‌ها، معاون‌های مطبوعاتی و سینمایی ارشاد، دست بالاتر و برتر را نسبت به معاون فرهنگی داشته‌اند. چون سیاسی‌ترند و با اهالی سیاست سر و کار دارند. اما کتاب با سیاست سر و کار ندارد؛ بلکه با ترتیب در ارتباط است. اما مردان قدرت نگاه می‌کنند و می‌بینند که چه چیزی برایشان در حکم تبلیغ است. من با سند و مدرک صحبت می‌کنم و می‌توانید تحقیق کنید که در حال حاضر همه نمایندگان سمنان در مجلس شورای اسلامی، مجوز چاپ نشریه گرفته‌اند. من نمی‌گم چاپ نشریه منعی دارد اما این دوستان می‌توانند بروند سایت خبری تاسیس کرده و حرف‌هایشان را در آن سایت بزنند. اما وقتی نشریه تاسیس می‌کنند، هزینه‌های فرهنگی داخل جیب‌شان می‌رود. در حالی که این هزینه‌ها باید برای اتفاق در نظر گرفته شود که نمی‌شود.

مدیر انتشارات آشنایی در بخش دیگری از این گفتگو گفت: چند سال است که یک کتاب مفید درباره زندگی، مسائل عبرت‌آموز و در کل یک اثری که به درد جامعه بخورد، چاپ کرده‌ام. تا به حال ۴ مرتبه برای این‌که کمیته خرید وزارت ارشاد این کتاب را خریداری کند، رفته و آمده‌ام. اولین بار مربوط به زمانی است که آقای صالحی معاون فرهنگی وزیر بود. ایشان من را به کمیته بررسی ارجاع داد و آن‌ها هم به صورت فرمالیته و معمول کار را رد کردند. وقتی دوباره با آقای صالحی روبرو شدم‌، ایشان وزیر شده بود و دوباره گفت می‌گویم بررسی کنند. اما من نمی‌خواهم کمیته موردنظر بررسی کند چون وقتی یک بار کتابی را نخرند، دوباره که زیر دستشان بیاید، ندیده آن را رد می‌کنند. این تازه یکی از مشکلات ماست که خرید کتاب‌ها از ناشران براساس مصلحت‌هایی انجام می‌شود. اصلا این شورا و کمیته مگر چقدر تخصص دارد؟ مگر وقت می‌کنند همه کتاب‌ها را بخوانند؟ در مقابل، این حرف مستند را هم در نظر داشته باشید که مسجد امام علی (ع) در اکباتان رفته و شاهنامه چاپ نفیس خریده و آن را مثل موزه پشت شیشه گذاشته است. خب فایده این کار برای مردم چیست؟ این چه نوع کار فرهنگی است؟

وی ادامه داد: من مطمئن هستم هرجا بوی پول به مشام عده‌ای برسد، نفوذ کرده و سوءاستفاده‌های خودشان را می‌کنند. اسم نمی‌برم اما چه در اتحادیه و چه در ارشاد این اتفاق می‌افتد.

سید در پاسخ به این سوال که چه راهکار یا تحلیلی برای چنین شرایطی دارد، گفت: باید کار کارشناسی صورت بگیرد. به نظرم باید نسبت به چاپ ناشرها، یک سهمیه را در نظر بگیرند. چون برخی تعداد غیرواقع و دروغ اعلام می‌کنند و حواله‌ها هم آن‌زمان که صادر می‌شد، بر اساس همین تعدادهای غیرواقعی اعطا می‌شد. نمونه دیگر، این است که بیش از ۲ سال می‌گذرد که یک نهاد غیرخصوصی از ناشرها کتاب خریده اما هنوز پولشان را نداده و می‌گوید که پول نداریم. در حالی که مسئولانش به سفرهای خارجی می‌روند و پول هم دارند.

این ناشر در پایان گفت: من افتخار می‌کنم که هنوز دفتر نشرم، اجاره‌ای است و در راه کار نشر و کتاب، دو خانه خودم را از دست داده‌ام. در حالی که با شرایط فعلی، فردی که می‌شناسمش توانست طی یک سال، یک خانه ۹۰۰ میلیون تومانی بخرد. این اتفاق مربوط به ۱۵ سال پیش است.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد