نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

چالش ها و مشکلات صنعت کاغذ و مقوا؛ بیش از 90 درصد کاغذ و مقوا مصرفی کشور وارد می شود
18 آذر 1397
عصراقتصاد: مصرف انواع کاغذ و مقوا یکی از شاخص های رشد فرهنگی و اقتصادی کشورها محسوب می گردد.در سال 2014 حدود 400 میلیون تن کاغذ و مقوا در سطح جهان تولید شده است که در این میان، آسیا سریع ‌ترین رشد را در تولید داشته است و پیش بینی می‌شود که مصرف جهانی کاغذ تا سال 2025 بالغ بر 500 میلیون تن خواهد شد.

تولید جهانی کاغذهای بهداشتی در 10سال گذشته در حدود درصد رو به افزایش بوده است. تولید و مصرف کاغذهای بهداشتی در کشور در 10سال اخیر به میزان قابل توجهی (133درصد) افزایش داشته و واردات کاغذ در سه سال گذشته به شدت کاهش پیداکرده است.

براساس این گزارش سرانه مصرف کاغذ چاپ و تحریر در جهان و همینطور در ایران رو به کاهش است و تولید کاغذ روزنامه در سطح جهانی 27 درصد کاهش پیدا کرده است این در حالیست که روند تولید درآسیا تقریبا" یکنواخت بوده است.

همچنین تولیدات کاغذ روزنامه در ایران در طی 10سال گذشته روند نزولی داشته است و تولید مقوا و کاغذ بسته بندی در جهان حدود 25 درصد افزایش داشته است و بر اساس این موضوع نیز در 10سال گذشته، ایران بطور میانگین 780 هزار تن در سال مقوا و کاغذهای بسته بندی مصرف کرده است و مصرف کاغذ و مقوای مورد استفاده در کارتن و بسته بندی روند صعودی دارد و در طی 10سال حدودا 5 برابر شده است.

براساس این گزارش نیکزاد مشاور عالی انجمن ورق و کارتن ایران در برنامه بارکد با موضوع تولید کاغذ و مقوا گفت: سالانه 400 هزار تن کاغذ در کشور مصرف می شود و متأسفانه بیش از 90% این مقدار به طریق واردات تأمین می شود و ظرفیت اسمی مقوا سالانه 2 میلیون تن است ولی طبق آمار بین 1500000 الی 1800000 تن در سال بهره برداری می شود.

وی در خصوص اینکه ما از نظر صنعت کاغذ بسیار ضعیف هستیم و به فناوری و سرمایه گذاری نیاز داریم، تاکید کرد: ما در حوزه مقوا در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی داشتیم و توانسته ایم 700 الی 900 هزار تن از مصرف یک سری اقلام مقوا را در داخل تولید می کنیم و این ظرفیت تولید اکنون به 1500000 تن هم رسیده است ولی به دلیل تحریم ها هنوز نتوانسته ایم فناوری بعضی اقلام مقوا وارد کنیم و همانگونه که می دانیم صنعت کاغذ و مقوا یک صنعت مادر و بالادستی است و اگر مسئولین به این صنعت توجه می کردند، این مشکلات بوجود نمی آمد.

نیکزاد افزود: ما در حوزه مقوا به آسیا، آفریقا و اروپا صادرات داریم. شرکت چوکا و شرکت بزرگ مازندران دولتی هستند و اکنون متأسفانه ضرر کرده اند، سرمایه گذاری های قبلی اکنون پاسخگوی نیازها نیستند و کارخانه های جدید به روزتر هستند و به دلیل کیفیت بالا موفق به صادرات شده اند.

وی یکی دیگر از مشکلات اصلی این صنعت را همگرایی صنعت و دانشگاه عنوان کرد و با بیان اینکه در حال حاضر بخشی از مواد اولیه مورد نیاز این صنعت را نداریم، تاکید کرد: چوب و آخال مواد اولیه این صنعت هستند و کاغذ و مقوا اصلی ترین صنعتی است که سایر صنایع را تحت تأثیر قرار می دهد.

نیکزاد ادامه داد: وزارت صمت و بانک مرکزی در 3 ماه اخیر 270 میلیون دلار برای واردات کاغذ عرضه کردند و افرادی این دلارها را دریافت کردند که هیچ ارتباطی به این صنعت نداشتند و صرفاً دلال بودند. یک گروه کاغذ وارد کردند ولی به بازار عرضه نکردند و تعزیرات و نیروهای نظامی 100 هزار تن کاغذ را از گاوداری بیرون آوردند همچنین گروه دومی که دلار 4200 تومانی گرفتند، عملاً هیچ کاغذی وارد نکردند. خیلی از صنایع پیرو اتفاقات اخیر در صنعت کاغذ و مقوا دچار چالش جدی شدند.

وی گفت: اکنون سوال اینجاس که این ارزها کجا رفته است؟چه کسی باید پاسخگو باشد؟ اکنون آخال باید وارد شود. بخش اعظمی از آخال مورد نیاز در گذشته به وسیله لوازم خانگی تهیه می شد و چوب هم به دلیل تنفس جنگل اکنون از داخل نمی توان تهیه کرد و تبدیل به مشکل اعظم سازمان محیط زیست شده است ولی بخش مربوطه در وزارت صمت به سازمان محیط زیست نامه ای با موضوع اجازه واردات آخال ارسال کرده است.

مشاور عالی انجمن ورق و کارتن ایران با بیان اینکه سازمان محیط زیست این موضوع را با شرایط بسیار سختی قبول کرده اما این شرایط زمان بر هستند، اظهار داشت: اکنون به دلیل عدم واردات آخال، قیمت آخال در داخل کشور افزایش یافته است و این موضوع موجب افزایش قیمت در سایر صنایع شده است. بیش از 100 کارخانه تولید کاغذ و مقوا، بیش از 160 کارخانه پایین دست در حوزه ورق مقوا و بیش از 1000 کارخانه چاپ و بسته بندی در کشور فعالیت دارند و مصرفکاغذ و مقوا بخش عظیمی از صنعت کشور را در بر گرفته است که افزایش قیمت جهانی کاغذ و نرخ ارز تأثیرگذار است ولی این صنعت در کشور واقعاً ایست کرده است، لذا همه ی افراد باید کمک کنند و مسئولین در حوزه حذف مالیات بر ارزش افزوده و بیمه کمک و حمایت نمی کنند همچنین صدور بخشنامه های متعدد ضربه بزرگی به صنعت وارد می کند و گمرک در ترخیص مواد اولیه وارداتی باید کمک و یاری کند. خوشبختانه وضعیت نسبت به سال های گذشته بهتر شده است و بهتر خواهد شد به شرط آنکه حمایت شود.
براساس این گزارش اگر 100درصد کاغذ مصرفی کشور در داخل تولید شود، اشتغال بسیار زیادی ایجاد خواهد شد. با رشد این صنعت می توانیم در بازارهای جهانی هم حضور داشته باشیم و این موضوع به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند. ما اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و مسئولین باید تدبیری بیاندیشند.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد