نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا: ارشاد پاسخگوی بحران توزیع کاغذ باشد
29 فروردين 1398
به نقل از ایبنا، روز گذشته بازار کاغذ با افزایش قیمت 50 هزار تومانی روبه‌رو بود و هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی 100*70 به قیمت 400 هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر 70 گرمی 60*90 حدود 350 هزار تومان خرید و فروش شد.

به دنبال این موضوع با حسین میرباقری، رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا گفت‌وگویی داشت و علل گرانی‌های کاغذ همچنین چالش‌های این حوزه را جویا شد.



جناب میرباقری علت گرانی‌های اخیر در بازار کاغذ را در چه می‌دانید؟

به نظر من کاغذ نباید افزایش قیمت داشته باشد. قیمت کاغذ، واردات و قیمت دلاری کاغذ مشخص و همه این مسائل شفاف و روشن است. واردات کاغذ با ارز آزاد نداشتیم و کاغذ تحریر فقط با ارز دولتی وارد شده است. اکنون مسئولیت توزیع کاغذ با اتحادیه کاغذ و مقوا نیست؛ بلکه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و این وزارتخانه باید در این‌باره اظهار نظر کند. اگر توزیع مناسب بود که این وضع به وجود نمی‌آمد، پس توزیع مناسب و نظارت نیست. اگر توزیع و نظارت مناسب باشد، چه دلیلی دارد کاغذی که با دلار 4200 تومان به کشور وارد شده، الان به قیمت بندی 400هزار تومان خرید و فروش شود. این سوال ما از کسانی است که می‌گویند توزیع مناسب داریم، در حالی که توزیع مناسب و نظارت نیست. این کار نظارت و توزیع خوب می‌خواهد. بهترین پخش و توزیع را اتحادیه کاغذ و مقوا دارد و من الان 600 عضو دارم. اما اینکه چه دلیلی دارد و چرا باید این اتفاقات بیفتد، نمی‌دانم.



پس کاغذهای موجود در بنگاه‌های فروش کاغذ از کجا تامین می‌شود؟

باید دنبالش گشت، اینکه می‌گویم باید نظارت شود به همین دلیل است. کاغذ تحریری غیر از کاغذ 4200 تومان به کشور وارد نشده است.



یعنی همه کاغذهای تحریر در بازار با ارز دولتی به کشور آمده‌اند؟

بله. همه با ارز دولتی بوده است.



پس کاغذِ کاغذفروشان از کجا تهیه می‌شود؟

باید توجه داشته باشید تجاری که کاغذ می‌آورند باید آن‌ها را در اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بگذارند.



یعنی امکان ندارد تاجری کاغذ تحریر بدون ارز دولتی به کشور وارد کند؟

به نظر من اصلا به این قضیه وارد نشوید. کاغذی که الان هست با دلار 4200 تومان بوده و اگر غیر از این است باید ثابت کنند. آیا نظارتی روی این موضوع وجود دارد که دریافت‌کنندگان کاغذ با ارز دولتی، کتاب چاپ کرده‌اند، 100 درصد کاغذها، کتاب شده و به دست ناشر رسیده است؟ ما خوشحال می‌شویم ناشر کاغذ سهیمه دولتی بگیرد اما به شرطی که همان چاپ شود نه اینکه مسائلی پیش بیاید که احتمال می‌دهم... خیلی صحبت‌ها است. باید بنشینند و بررسی کنند تا اگر جایی مشکلی هست، رفع شود؛ نه اینکه ادامه‌دار باشد. چرا ادامه دار باشد؟



من جواب سوالم را نگرفتم. کاغذی که در بنگا‌ه‌های کاغذفروشی به اسم کاغذ تحریر فروخته می‌‌شود، از کجا تامین می‌شود؟

من جواب شما را می‌دهم اما شما می‌گویید جوابم را نگرفتم. من می‌گویم کاغذ با دلار 4200 تومان وارد شده و باید بررسی کنید.



پس چرا کاغذفروش می‌گوید من از تاجر می‌گیرم و تاجر گران می‌فروشد و من هم گران می‌خرم پس گران به مشتری می‌فروشم؟

شما وقتی به مغازه‌ای بروید و ریشه‌یابی کنید، مشخص می‌شود چه اتفاقی افتاده است. ما هم همین سوال‌ها را داریم. چرا باید در بازار، کاغذ به نرخ آزاد باشد. من یک‌بار دیگر هم این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری شما اشاره کردم. شما الان به دنبال دلیل‌هایی هستید که این راهکارها و مسائلی که برای این مساله پیش می‌آید به شکل دیگری سوال کنید. شما جواب سوال خود را گرفتید و مشخص است و باید بیایند بررسی کنند. ما سر حرفی که زدیم هستیم؛ ثابت کنند که این اتفاق اتفاق نیفتاده است و اگر اتفاق افتاده، باید مشخص شود*. دلار 4200 تومان متعلق به همه ایرانیان است و برای عده خاصی نیست که الان کاغذ 400 هزار تومان باشد.



آیا شما بر اعضای اتحادیه نظارت دارید؟

هرکسی مسئول کار خودش است. توزیع کاغذ الان دست ارشاد است و او باید جواب‌گو باشد. برای نظارت باید به من اختیار بدهند اما توزیع دست ارشاد است. ارشاد که کاغذ به اعضای من نمی‌دهد.



یعنی شما پیگیری نمی‌کنید که کاغذفروشان از کجا کاغذ تحریر خود را تهیه می‌کنند؟

کاغذ توسط ارشاد توزیع می‌شود، اگر قرار است نظارتی داشته باشیم باید موقعی باشد که خودمان توزیع کنیم. توزیع کاغذ الان دست ارشاد است. اگر باز هم الان به من بگویند و اجازه بدهند من بازرس دارم و می‌توانم تشخیص دهم کاغذی که می‌فروشند را از کجا آورده‌اند، اما باید به من اجازه بدهند.



این اجازه را چه کسی باید به شما بدهد؟



وزارت صنعت، معدن و تجارت. وقتی پخش را به کسی دیگر داده‌اند نباید درباره نظارت از من سوال کنند. اگر همه کار دست من باشد من برای نظارت و گرانی جوابگو هستم.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد