نام شركتتاريخ عضویت
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
پارسه اتوماسیون
20 فروردين 1403
چاپ هفت
19 فروردين 1403
  

تولید کاغذ در سال 97 ثابت ماند
18 خرداد 1398
آمار منتشر شده از تولید کلاهای منتخب صنعتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده نشان می‌دهد که تولید انواع کاغذ در سال 1397 معادل 945 هزار تن بوده که نسبت به تولید 941 هزار و 700 تنی این محصول در سال 1396 تنها 0.3 درصد افزایش داشته است.

آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان می‌دهد که تولید کاعذ در سال گذشته تنها 0.3 درصد نسبت به سال 1396 افزایش داشته است.
بحران کاغذ از پاییز 1396 آغاز شد و با وجود اینکه در همان سال با ترخیص یک محموله کاغذ از گمرک این بحران تا حدی کنترل شد اما افزایش نرخ ارز بار دیگر این صنعت را با مشکلاتی مواجه کرد؛ تا جایی که رهبری در جریان بازدیدشان از نمایشگاه کتا ب، دو وزارت‌خانه ارشاد و صنعت را موظف کردند تا هرچه سریعتر مساله کاغذ را حل کنند.
پس از بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ضمن حضور در سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران تأکید کرد:«دولت اصرار دارد حتماً مسائل اقتصادی حوزه نشر را به‌صورت جدی حل کند؛ دولت در سیاست‌های خود تأمین کاغذ را مشابه کالای اساسی در نظر گرفته و سال گذشته که 20 قلم کالا به‌عنوان کالای اساسی تعیین شد کاغذ نیز به‌عنوان یکی از این اقلام در نظر گرفته شد و این یعنی اهمیت کاغذ ازنظر دولت مشابه کالای اساسی است و سال گذشته کمترین نرخ ارز به کاغذ اختصاص یافت.»
در روزهای آخر اسفند ماه 1397، دبیر کارگروه ساماندهی کاغذ اعلام کرد که در سال گذشته 37 هزار و 354 تن کاغذ روزنامه‌ای و 218 هزار و 623 تن انواع کاغذ تحریر وارد کشور شده است، اما فقط 6915 تن کاغذ روزنامه‌ای و 13 هزار و 649 تن کاغذ تحریر با حواله معاونت‌های فرهنگی و مطبوعاتی وزارت ارشاد توزیع شده است به این معنا که سایر مقادیر که با ارز دولتی وارد شده، غیرقانونی توزیع شده است. این معضل در سال جدید نیز ادامه داشت تا جایی که برخی نشریه‌ها و روزنامه‌ها مجبور به کم کردن تعداد صفحات خود شدند.
بر مبنای آمار منتشر شده از تولید کلاهای منتخب صنعتی که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر شده نشان می‌دهد که تولید انواع کاغذ در سال 1397 معادل 945 هزار تن بوده که نسبت به تولید 941 هزار و 700 تنی این محصول در سال 1396 تنها 0.3 درصد افزایش داشته است.
چندی پیش، حسین میرباقری رئیس اتحادیه کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تأکید بر اینکه بحران کاغذ حل‌شدنی است، راهکار حل این مشکل را در واگذاری توزیع کاغذ به بخش خصوصی عنوان کرده بود.
رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا گفته بود: در حال حاضر فروشنده کاغذ در بازار، وزارت فرهنگ و ارشاد است. درحالی‌که قبلاً این وظیفه بر عهده اتحادیه کاغذ و مقوا بود؛ اما متأسفانه به‌رغم پیگیری‎ها و نامه‌های ارسال‌شده، نه وزارت ارشاد و نه وزارت صنعت هیچ‌کدام پاسخگو نیستند.
ابوالفضل روغنی گلپایگانی، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران هم در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» در توضیح چرایی وضعیت نابسامان تولید کاغذ چاپ و تحریر در کشور، گفته بود: سازمان‌دهی مسئله کاغذ موضوع تازه‌ای نیست . چند سال گذشته هم در جریان بازدید رهبری از نمایشگاه کتاب این موضوع مطرح و تأکید شد. در همان زمان کمیسیون فرهنگی عهده‌دار حل این مشکل شد و خوشبختانه اقدامات خوبی انجام شد؛ اما این کار تداوم نیافت.
به اعتقاد روغنی گلپایگانی توجه به تولید داخل و حمایت از تولیدکنندگان یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که طی چند سال گذشته و به‌رغم تاکید فعالان بخش خصوصی بر ضرورت توجه به ایجاد شرایط برابر و بازسازی و نوسازی صنایع مرتبط با کاغذ، اما همچنان مورد غفلت مسئولین قرار دارد.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد