نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

شاهد افزایش ۱۰ برابری قیمت کاغذ هستیم/«سوره مهر» در سال گذشته یک میلیون جلد کتاب تولید کرد
27 مرداد 1398
مدیرعامل انتشارات «سوره مهر» گفت: پیش‌بینی می‌شد قیمت کاغذ تنها سه برابر شود اما در حال حاضر شاهد ده برابر شدن افزایش قیمت کاغذ هستیم، در چنین شرایطی قیمت کتاب نیز افزایش پیدا خواهد کرد البته سوره مهر تدابیری در نظر گرفته تا در حد ممکن قیمت کتاب‌های منتشر شده‌اش افزایش پیدا نکند.

عبدالحمید قره‌داغی مدیرعامل انتشارات سوره مهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون تأثیر قیمت کاغذ بر عملکرد انتشاراتی ها گفت: نمی‌توان افزایش قیمت کتاب را تنها به نوسانات بازار کاغذ و یا کاهش ارزش پولی کشور مرتبط دانست بلکه عوامل متعدی هستند که تأثیر فراوانی بر افزایش قیمت کتاب دارند، البته در سال گذشته اولین و بزرگ‌ترین عامل افزایش قیمت کتاب افزایش قیمت کاغذ بود که تأثیر عمیقی بر حوزه نشر گذاشت، اما امسال قیمت سایر خدمات حوزه نشر همچون قیمت زینک و رنگ همچنین چاپخانه‌ها روند صعودی داشته و نقش پررنگی در افزایش قیمت کتاب دارند.

شاهد ۱۰ برابری شدن افزایش قیمت کاغذ هستیم/«سوره مهر» در سال گذشته یک میلیون جلد کتاب تولید کرد
وی در همین راستا ادامه داد: پیش‌بینی می‌شد قیمت کاغذ تنها سه برابر شود اما در حال حاضر شاهد ده برابری شدن قیمت کاغذ هستیم، در چنین شرایطی قیمت کتاب نیز افزایش پیدا خواهد کرد البته سوره مهر تدابیری در نظر گرفته تا در حد ممکن قیمت کتاب‌های منتشر شده‌اش افزایش پیدا نکند اما به‌ هرحال افزایش قیمت کاغذ به‌ عنوان مواد اولیه تولید کتاب تأثیرگذار است و نقش انکارناپذیری را بر تولید و عرضه کتاب در پی دارد.

قره‌داغی پیرامون سیاست‌های در نظر گرفته‌شده از سوی مسئولان برای ارائه کاغذ به حوزه نشر اظهار کرد: سامانه کاغذ و ایجاد کارگروهی در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ساماندهی به وضعیت کاغذ ناشران رویکرد خوبی بود اما چون تداوم نداشت نتوانست نیاز اصلی ناشران بزرگی همچون سوره مهر را برآورده کند، میزان کاغذی که از طریق این کارگروه به ناشران داده می‌شود بسیار کم بوده و نمی‌تواند همه نیاز ناشران را پاسخ دهد. ناشران می‌دانند کاغذ‌های ارائه‌شده از سوی کارگروه و تعاونی درست توضیح نمی‌شود و نمی‌توان بر روی آن حساب باز کرد.

وی بار دیگر به قیمت کاغذ در بازار اشاره و ابراز کرد: قیمت کاغذ با تمام تمهیدات صورت گرفته بازهم بالا است، یعنی حداقل باید سه برابر سال ۹۶ می‌بود، اما در حال حاضر شاهد نوسان بسیار زیادی هستیم و این نوسانات در برخی مواقع تا ده برابر افزایش پیدا می‌کند.

شاهد ۱۰ برابری شدن افزایش قیمت کاغذ هستیم/«سوره مهر» در سال گذشته یک میلیون جلد کتاب تولید کرد
قره‌داغی با وجود شرایط کنونی بازار کاغذ در خصوص عملکرد انتشارات سوره مهر بیان کرد: انتشارات سوره مهر تلاش کرده است بخشی از کاغذ مورد نیاز خود را به‌صورت جبری از بازار آزاد و بقیه را با کمک کاغذ اختصاصی و تسهیلاتی دولت که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران تعلق می‌گیرد تأمین کند و تمام تلاش خود را برای ارائه قیمت مناسب کتاب بکار ببندد، ایجاد تعادل در قیمت کتاب‌های تولید شده برای تداوم تولید تأثیرگذار است لذا در پیش گرفتن چنین برنامه‌هایی که بتواند در بازار آشفته امروز مخاطب را حمایت کند بسیار حیاطی و اساسی است.

این ناشر تأکید کرد: خرید کاغذ در انتشارات سوره مهر بر اساس آمار ورودی مشخصی دارد و خروجی کار نیز معین بوده و بیانگر عملکرد این مجموعه طی سال گذشته و سال جاری خواهد بود، اما من معتقدم برآورده شدن نیاز واقعی انتشاراتی‌ها و سایر بخش‌ها به کاغذ، کار بسیار دشواری است و این مهم برای مسئولان چالش‌برانگیز بوده لذا حاشیه‌هایی نیز‌هایی نیز مطرح‌شده است.

وی ابراز کرد: تسهیلات تنها حدود ۵۰ درصد نیاز انتشارات سوره مهر را تامین می‌کند لذا برای اینکه بتوانیم وظایف خود را در حوزه فرهنگ به‌ درستی انجام دهیم باقی نیاز کاغذ در این انتشاراتی را توسط بازار آزاد تأمین می‌کنیم و این مسئله بر قیمت کتاب تأثیر دارد با این همه اینکه تعدادی از ناشران ترجیح دادند اصلاً تولید نداشته باشند قابل توجه است.

شاهد ۱۰ برابری شدن افزایش قیمت کاغذ هستیم/«سوره مهر» در سال گذشته یک میلیون جلد کتاب تولید کرد
قره‌داغی ضمن اشاره به حاشیه‌های موجود در بازار در خصوص برخی ناشران بیان کرد: ارائه تسهیلات از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سبب شد برخی ناشران که سال‌ها فعالیت نکرده بودند برای گرفتن کاغذ اقدام کنند و برای رفع مشکلات خود آن را در بازار به فروش برسانند، مسئله‌ای است که ما نیز آن را شنیده‌ایم اما سوره مهر با توجه به تولید کتابی که در دستور کار دارد علاوه بر استفاده سهمیه کاغذ ارشاد بخشی از نیازش را نیز از بازار آزاد خریداری کرده است.
وی خاطرنشان کرد: انتشارات سوره مهر در سال گذشته یک‌ میلیون جلد کتاب تولید و وارد بازار نشر کرده است، این مهم گویای نیاز فعالان حوزه نشر به کاغذ بوده و ما انتظار داشتیم کمک‌های بیشتری برای دریافت کاغذ داشته باشیم تا مخاطب نیز از نوسانات قیمت‌ها آسیب نبیند.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد