نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

کاهش تولید کتاب، قیمت کاغذ را کاهش داد
5 آذر 1398
رضا حاجی آبادی مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس در خصوص روند کاهش قیمت کاغذ گفت: این کاهش قیمت کاغذ می تواند تابعی از چند اتفاق باشد؛ یکی از دلایل آن وارد کردن یا دادن کاغذ دولتی به ناشران است. البته دلایل دیگری هم برای این امر وجود دارد که مهمترین آن کاهش تولید کتاب است؛ چون دیگر انتشار کتاب برای ناشران به صرفه نیست. در بازه زمانی که قیمت کاغذ افزایش یافته بود، برخی ناشران ورشکست شدند و کارشان را تعطیل کردند.

او افزود: تعطیلی کار ناشران باعث شد افت تولید کتاب داشته باشیم؛ این مسئله در آمار‌های موسسه خانه کتاب هم مشخص است. تیراژ کتاب از ۵ هزار نسخه‌ای که در سال‌های قبل بود، به ۲۰۰ تا ۳۰۰ نسخه رسیده است! تعداد عناوین کتاب هم کاهش یافته است. نبود درخواست برای تولید کتاب و نیاز نداشتن به آن سبب شد افراد زیادی سراغ خرید کاغذ نروند. در نتیجه وقتی درخواستی برای خرید کاغذ نباشد، قیمت آن کاهش می‌یابد.

مدیر مسئول انتشارات هزاره ققنوس با اشاره به سهم اندک کتاب در بازار کاغذ بیان کرد: ممکن است در زمانی قیمت کاغذ تغییر کند و افزایش یابد. مثلاً برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه، می‌تواند به دلیل افزایش تولید کتابی که برای شرکت در این نمایشگاه اتفاق می‌افتد، قیمت کاغذ را افزایش دهد اما پس از آن قیمت کتاب سیر نزولی پیدا می‌کند.

حاجی آبادی ادامه داد: قبلا تجار کاغذ را بندی ۱۲۰ هزار تومان به کشور وارد می‌کردند و به قیمت بالاتری در کشور می‌فروختند. به هر حال دادن یارانه به ناشران سبب می‌شود ناشرنما‌ها به صنعت نشر وارد شوند؛ به امید اینکه از رانت‌های دولتی برای گرفتن کاغذ استفاده کنند. از طرف دیگر این روزها با ریزش ناشران هم روبرو هستیم. تعدادی فرصت طلب در شرایط فعلی بازار نشر، مجوز نشر گرفتند و تعدادی ناشر غیرفعال دوباره نشرشان را فعال کردند. به نوعی داریم حرفه ای‌ها را در صنعت نشر از دست می‌دهیم. وقتی این افراد به نوعی از فعالیت در صنعت نشر فاصله بگیرند و جدا شوند، به صنعت نشر ما آسیب وارد خواهد شد. افراد غیرحرفه‌ای از نویسنده گرفته تا ناشر و صحاف و ویراستار در صنعت نشر ما فعالیت می‌کنند و آدم‌های حرفه‌ای سراغ کار دیگری می روند.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد