سلطان کاغذ از سایر سلاطین پولدارتر است/ مجلس نظارت می‌کند
7 دی 1398
ضرورت نظارت بیشتر بر بازار کاغذ
«سلطان کاغذ» کلید واژه‌ای بود که نیمه دی ماه 97 از سوی سردار رحیمی رئیس پلیس شهر تهران مطرح شد و البته بازتاب‏های فراوانی در فضای رسانه‌ای و حتی مجازی داشت؛ رییس پلیس پایتخت در مصاحبه خود درباره ماجرای سلطان کاغذ عنوان کرده بود: گروه ۱۶ نفره و رئیس این گروه که در زمینه واردات کاغذ فعالیت می‌کردند، دستگیر شدند و این افراد بالغ بر ۳۰ هزار تُن کاغذ با ارز دولتی وارد کرده بودند که هیچ گرمی از آنها در بازار وارد نشده بود. چند روز پیش هم سیدیاسر رایگانی سخنگوی تعزیرات از ممنوع‌الخروج شدن افرادی که از کاغذ‌های نرخ دولتی سوءاستفاده کرده‌ بودند خبر داد؛ موضوع مهمی که نشان می‌دهد با فعالیت‌های انتظامی و قضایی بر بازار کاغذ، «نظارت‌ها ادامه دارد».

مجلس نظارت می‌کند
اما در خصوص موضوع کاغذ و البته بازتاب‌های ارز 4200 تومانی آن، یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این مهم که مجلس به طور صد در صد به موضوع کاغذ نظارت خواهد کرد، به دستگیری سردسته کاغذ فروشان از سوی تعزیرات حکومتی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین علت این مشکلات اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی است که ایجاد رانت کرده است.
حجت‏الاسلام احد آزادی‌خواه در گفت‌وگو با خانه ملت ادامه داد: دولت در زمینه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به نحوی عمل کرد که متأسفانه عده ای توانستند از آن، سوءاستفاده کنند که البته در این زمینه سرنخ‌ها و ارتباطاتی چه در حوزه کاغذ و چه در سایر کالاها به دست آمده است.
وی با بیان اینکه اگر شخصی به عنوان واردکننده درخواست ارز ۴۲۰۰ تومانی داشته باشد به راحتی نمی‌تواند یک ریال هم دریافت کند، ادامه داد: پیشنهاد ما به دولت همواره این بوده که ارز ۴۲۰۰ تومانی را به ناشران مطبوعات، تولیدکنندگان کتاب، نویسندگان و مؤلفان دهد که اگر این اتفاق می‌افتاد، میلیاردها دلار سرمایه ملی کشور از دست نمی‌رفت.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تصریح کرد: با این حال هنوز بازار سیاه کاغذ در کشور وجود دارد و این مسئله به طور کامل مهار نشده است.
آزادی‌خواه با بیان اینکه مجلس به طور صد در صد به موضوع کاغذ نظارت خواهد کرد، گفت: ما جلسات متعددی را در این زمینه با وزرای اقتصاد و صنعت و معدن و تجارت برگزار کردیم و قطعاً این مسیر ادامه خواهد داشت.

لزوم اختصاص مابه‌التفاوت نرخ کاغذ به چاپخانه‌های معتبر
یک عضو کمیته کاغذ کمیسیون فرهنگی مجلس هم با بیان این موضوع که پیشنهاد می‌کنم دولت ما به التفاوت نرخ کاغذ را آزاد بگذارد و یا تبدیل به یارانه نقدی کند اظهارکرد: این یارانه، طبق تیراژ به چاپخانه‌های معتبر اختصاص داده شود.
سید احسان قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به دستگیری سردسته کاغذ فروشان از سوی تعزیرات و آسیب شناسی این مسئله گفت: مشکلات در بازار کاغذ در پی ارز 4200 تومانی شکل گرفته است.
نماینده مردم فریمان، سرخس، بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی افزود: 90 میلیون یورو به کالاهای اساسی اختصاص داده شد که 40 میلیون آن متعلق به کاغذ مطبوعات می‌شود، لذا در این شرایط افرادی با نامه‌های نشریات، سهمیه‌هایی را دریافت کردند و این اتفاق، متأسفانه وجود دارد و به نوعی توزیع رانت می‌کند.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد تعزیرات تنها می‌تواند به بخش محدودی از اتفاقات در زمینه کاغذ دسترسی پیدا کند، ادامه داد: از این دست اتفاقات بسیار صورت می‌گیرد اما کماکان ممکن است پنهان بماند.
نماینده مردم فریمان، سرخس، بخش‌های احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه باید در تصمیم سازی‌های کلان در رابطه با کاغذ بازنگری صورت گیرد، اظهارکرد: تنها دستور کار در این زمینه نظارت بیشتر بر بازار کاغذ است.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه طبق این شرایط سران سه قوه باید توزیع کالای اساسی را محدودتر کنند، گفت: پیشنهاد می‌کنم دولت
ما به التفاوت نرخ کاغذ را آزاد بگذارد و یا تبدیل به یارانه نقدی کند و این یارانه را طبق تیراژ به چاپخانه‌های معتبر اختصاص دهد.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد