نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: ارز مبادله‌ای تاثیری در قیمت کاغذ نداشت
1 تير 1399
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم با اشاره به پیگیری‌ مسائل صنعت نشر در مجلس قبل، عدم شفافیت در کار برخی واردکنندگان را عامل اصلی بحران کاغد خواند که با حذف یا ابقای ارز مبادله ‌ای هم کنترل نشد.
سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس دهم در گفت‌ و گو با ایبنا، با اشاره به اقدامات مجلس شورای اسلامی در دوره دهم و مشخصاً کمیسیون فرهنگی عنوان کرد: این کمیسیون همواره مسائل مربوط به کاغذ را رصد و پیگیری می‌ کرد و با توجه به افزایش نا متعارف قیمت کاغذ و مسائل مربوط به آن، با برگزاری جلسات لازم و بررسی گزارش ‌های کمیته بحران کاغذ، تذکرات به دستگاه ‌های ذی‌ربط تذکرات لازم را می ‌داد.

وی اشاره کرد: اگر چه با وجود همه تلاش‌ ها و راهکارهای مختلف از سوی دولت و فعالان این عرصه، همچنان شاهد بحران کاغذ هستیم اما پیگیری تصمیم دو نرخی شدن که بر چه مبنایی صورت گرفت و آیا موجب حل مشکل بود یا نه، از دیگر اقدامات کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بود.

ذوالقدر با بیان اینکه به‌ نظر می ‌رسید دو نرخی شدن کاغذ، دیگر راهکار موثری نباشد، گفت: حذف یا ابقای ارز مبادله ‌ای هم تاثیر چندانی در افزایش و کاهش قیمت کاغذ نداشت؛ چرا که بعضی تاجران و واردکنندگان این محصول، به دلیل نبود نظارت و عدم شفافیت در چرخه اقتصادی با سوء استفاده، درآمدهای کلانی به ‌دست می‌ آوردند.

وی تاکید کرد: همچنین در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی دوره دهم پیگیری اجرای منظم و مؤثر طرح ‌های فصلی کتاب و تخصیص یارانه، رصد احتکار کاغذ و اخبار مرتبط با آن و غیره نیز از دیگر موضوعات مورد پیگیری بود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: ارز مبادله‌ای تاثیری در قیمت کاغذ نداشت

توجه به بحث کتابخوانی و شناسایی چالش‌ها

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی و گرانی کاغذ، درباره شیوع آسیب قاچاق کتاب گفت: این موضوع هم جزء معضلات فعالیت ‌های کمیسیون به ‌شمار می ‌آمد و همواره موارد مربوط به آن را رصد و پیگیری می‌ کردیم.

وی تاکید کرد: با شناسایی چالش‌ های موجود در حوزه چاپ، نشر، ترجمه و تدوین، تلاش کردیم تا با نشست‌ هایی که با صاحبان امر صورت می‌ گرفت، با بهره‌گیری از توان تجربی این سرمایه‌ های انسانی در عرصه کتاب و کتاب‌خوانی، تصمیمات مدبرانه‌ای اتخاذ کنیم.

نماینده مجلس دهم با اشاره به اقداماتی که در این زمینه در کمیسیون فرهنگی انجام شد، توضیح داد: در قوانین بودجه سالانه مورد تاکید بود که تصمیمات جدی در این زمینه بگیریم و در قانون بودجه سال 97 نیز افزایش قابل توجه بودجه حوزه کتاب را به تصویب رساندیم؛ ولی متاسفانه در سال‌ های اخیر و به ‌ویژه در زمان تصویب لایحه بودجه 99 با چالش ‌های بودجه و کمبود اعتبار مواجه بودیم.

وی افزود: برای کاهش بودجه فرهنگی و مشخصاً بودجه کتابخانه‌ها، تذکراتی به مسئولان یعنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان برنامه و بودجه دادیم و برای پرداخت کامل همین بودجه در تعامل با سازمان برنامه و بودجه پیگیری‌های جدی انجام شد.

ذوالقدر همچنین درباره بحث دیگری که توسط کمیسیون فرهنگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی پیگیری شد، گفت: از دیگر موضوعات مورد پیگیری، مشکلات نهاد کتابخانه‌ های عمومی کشور بود که با تخصیص تنها ۱۹۹میلیارد تومان بودجه، با کاهش شدید بودجه روبرو شد که مسلماً مشکلات عدیده‌ای را به برای این سازمان به ‌همراه داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس دهم شورای اسلامی افزود: ‌حقوق کارکنان، هزینه نگهداری کتابخانه‌ها، خرید کتاب و… نیاز به نقدینگی دارد و این موضوع را به‌صورت جدی مورد پیگیری قرار دادیم؛ چراکه بی‌توجهی به آن موجب می‌شد بسیاری از کتابخانه ‌ها تعطیل شوند. ممکن بود تعدیل نیرو به همراه داشته باشند و این‌ ها همه آسیب اجتماعی در بر داشت؛ زیرا اختلال در هر مرکز فرهنگی، بستری است برای وقوع آسیب‌های اجتماعی و این موضوع زیبنده جامعه نیست.

ذوالقدر در پایان با اشاره به لزوم پیگیری مشکلات اهالی نشر گفت: امیدواریم همان‌طور که صنعت نشر کشور مورد پیگیری کمیسیون فرهنگی مجلس دهم بوده است، مجلس یازدهم نیز در مسیر از میان برداشتن موانع و مشکلات این صنعت عزمی جدی داشته باشد همچنین برای تقویت و نظارت بر اجرای بهتر طرح‌های حمایتی و نظارت جدی بر بازار و نیز اجرای کامل قانون بودجه در این حوزه، مسیر پویایی صنعت نشر را هموار سازند.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد