نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

برگ دیگری از تخلفات واردات کاغذ‌/ معرفی ۳۰ شرکت واردکننده کاغذ با ارز دولتی به تعزیرات
22 مهر 1399
در حالیکه عده‌ای از واردکنندگان کاغذ به احتکار کالا پرداخته‌اند‌، رئیس سازمان تعزیرات از کشف فساد در خرید و توزیع کاغذ با ارز دولتی می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ این روزها که وزارت ارشاد و ناشران در تلاش برای بازگشت یارانه ارزی واردات کاغذ دولتی هستند و به نظر می‌رسد حداقل برای سال جاری این مهم محقق نشود،‌ رئیس سازمان بازرسی کل کشور شنبه شب در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما از کشف فساد و سوء جریان در فرآیند خرید و توزیع کاغذها با ارز دولتی و معرفی 30 شرکت واردکننده به سازمان تعزیرات حکومتی خبر داده است.

موضوعی که از همان ابتدای ورود وزیر ارشاد به حوزه کاغذ و دریافت ارز دولتی برای کاغذ از سوی بسیاری از کارشناسان بازار کاغذ بیم آن مطرح شده بود. حتی پیش از ورود وزیر ارشاد و با اختصاص ارز به واردات کاغذ در ابتدای سال 97 بسیاری از واردکنندگان اقدام به دریافت ارز بدون واردات حتی یک بند کاغذ چاپ و تحریربه کشور کرده بودند.


فساد در پرونده واردات کاغذ از همان زمان بحرانی شدن وضعت کاغذ در کشور آغاز و همچنان ادامه دارد،‌ بسیاری از واردکنندگان همین حالا که قیمت در بازار نسبتاً متعادل نگه داشته شده است،‌ اقدام به احتکار کاغذ کرده و از ورود کاغذهایی که ارز آن سال گذشته تامین شده است،‌ به بازار خودداری کرده‌اند. اگرچه برخی از این انبارها نیز تاکنون کشف و پلمب شده‌اند اما این چیزی از حساسیت ماجرا کم نمی‌کند.

در وضعیت فعلی که قیمت کاغذ در بازار آزاد به دلیل نبود تقاضا نسبتا متعادل نگاه داشته شده و هم‌تراز با قیمت ارز و سایر کالاها افزایش نیافته است،‌ شاید مسئولان چندان توجهی به آتش زیر خاکستر بازار کاغذ نداشته باشند؛ آتشی که با افزایش تقاضا در بازار و یا هر تصمیمی مبنی بر آینده اختصاص ارز به کاغذ ممکن است شعله‌ور شده و کل ثبات این بازار را در آتش خود بسوزاند.

از سوی دیگر فروشندگان بازار کاغذ و مقوا نیز از وضعیت فوق چندان راضی نیستند،‌ به گفته برخی از این فروشندگان که در بازدید نماینده تعزیرات از بازار ظهیرالاسلام در هفته اول مهر رخ داد. کرونا کسب و کار این بازار را به هم ریخته است، چرا که با تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها‌، مجازی شدن قبوض و ... رونق نیز از بازار کاغذ رفته است.

موضوع دیگری که می‌توان از آن به تخلف در حوزه کاغذ به ویژه کاغذ دولتی اشاره کرد،‌ فروش کاغذهای تهیه شده از ارز دولتی به نام کاغذ فرهنگی توسط ناشران به بازار است؛ ادعایی که از سوی فروشندگان این بازار مطرح می‌شود و توسط نهادهای صنفی نشر البته چندان تأیید نشده است.

با این همه به نظر می‌رسد جامعه ایران هر روز بیشتر به ضرورت توجه به تولید داخلی کاغذ واقف می‌شود،‌ طبیعتاً زمانی که تولید پاسخگوی نیاز داخلی باشد،‌ نه نیازی به خروجی ارز از کشور برای واردات کاغذ است و نه فسادهایی به این گستردگی در حوزه واردات کاغذ اتفاق می‌افتد.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد