نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

در حالی که سفارشات صنعت چاپ در داخل با ۵۰ درصد کاهش روبرو بوده است،‌ فعالان این بازار جایگاه ایران در برخی بازارهای منطقه را نیز از دست رفته می‌دانند.
4 آذر 1399
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ شاید کمتر صنعتی را بتوان در دنیا یافت که تأثیرگذاری آن بر صنایع دیگر به مانند صنعت چاپ باشد. نقش صنعت چاپ به عنوان یک صنعت مادر و پیشران تولید در بین کلیه صنایع پذیرفته شده و شناخته شده است. نقش این صنعت در کشورمان ایران نیز در بین کلیه صنایع مشهود و مورد توجه است.

صنعت چاپ در رشد تولید ناخالص ملی جزو پنج صنعت اول و از اثرگذارترین صنایع است. در ایران اما این صنعت همواره از مشکلات ریز و درشت رنج برده است،‌ زمانی نبود متولی مشخص و درست برای این صنعت سرچشمه مشکلات بود، زمانی دیگر فرسوده بودن ناوگان و حالا کمبود مواد اولیه،‌ گرانی ارز و نداشتن یک اتحادیه صنفی منسجم.


این روزها نیز که تمامی صنایع کشور از شیوع کرونا در جامعه متضرر شده‌اند،‌ چاپ که در سال‌‌های گذشته نیز صنعتی با چهره‌ای رنگ‌پریده بود‌، بیمارگونه‌تر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و مشکلاتش بیشتر و بیشتر شده‌اند.

برخی فعالان این صنعت در ماه‌های اخیر در رسانه‌ها با اعلام خبرهایی چون تعدیل نیروی گسترده،‌ فروش دستگاه‌های چاپ به دلیل جبران خسارات‌، نبود سفارشات چاپی‌، ضررهای اقتصادی ناشی از تعطیلی‌های کرونایی و ... هشدارهایی را درباره ادامه این صنعت در ایران مطرح کرده‌اند. حالا نیز برخی تصمیمات مدیریتی در حوزه صادرات و واردات مشکلاتی را برای صنعت چاپ و بسته‌بندی که عمدتا صادرات چمدانی به کشورهای عراق و افغانستان داشته است و حالا بازارهای موجود در سایر کشورها از جمله ترکیه را نیز از دست داده است،‌ به وجود آورده است. این در حالی است که صنعت چاپ و بسته‌بنید ایران در نیمه دوم سال گذشته توانسته بود به دلیل تفاوت نرخ ارز با ریال به یک رقیب سرسخت برای ترکیه در بازارهای منطقه تبدیل شود و جایگاهی در صادرات محصولات چاپی داشته باشد.

بابک عابدینی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، بارها بر حفظ جایگاهی تأکید کرده است که صنعت چاپ با زحمات چندین ساله در منطقه برای خود به دست آورده بود. او حالا می‌گوید تا حدودی چاپ ایران دیگر جایگاه فعلی را ندارد؛ چون در عمل به تعهدات کاری با مشکل مواجه شده است.

عابدینی در گفت‌وگو با تسنیم در این رابطه گفت: بحث بازگشت ارز یکی از معضلاتی است که صنعت چاپ به دلیل شرایط خاصی که در صادرات محصولات دارد با آن به مشکل برخورده است،‌ برای نمونه در صادرات محصولات چاپی ما یا به صورت چمدانی و با ریال فعالیت می‌کردیم و یا در قبال ارز صادراتی مواد اولیه وارد می‌کردیم.

وی ادامه داد:‌ هفته گذشته ما در کنفدراسیون صادرات ایران درباره راه‌های بازگشت ارز صادرات جلساتی برگزار شد که ما نیز حضور یافته و درباره بحث چاپ مواردی را مطرح کردیم،‌ این هفته نیز این جلسات ادامه خواهد داشت؛ بلکه بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم.

عضو اتحادیه چاپخانه‌داران تهران افزود:‌ مشکل دیگری که وجود دارد بازگشت ارز و مشکلاتی است که برای این بازگشت به لحاط تحریم وجود دارد،‌ با توجه به این مشکلات صادرکنندگان ما مواد اولیه تولید را به جای ارز وارد می‌کردند،‌ مثل کاغذ، مقوا، حلال، مرکب و ماشین آلات مورد نیاز. در بخشنامه‌های اخیر تهاتر ارز صادرات با کالای وارداتی قطع شده است و این مشکلات بسیاری برای ما ایجاد کرده است حتی برخی از دوستان با ارز حاصل از صادرات خود کالا وارد کشور کرده‌اند که اکنون در گمرک مانده است.

عابدینی با اشاره به روند صادرات محصولات چاپی به خارج از کشور گفت:‌ متاسفانه صادرات محصولات چاپی در ماه‌های اخیر صدمه بسیاری دیده است،‌ از سویی مواد اولیه در داخل کشور بسیار کمیاب شده است و از سوی دیگر قیمت تمام شده محصول نیز بالا رفته است و این در بحث رقابتی به ما صدمه زده است.

وی افزود: اگر دولت عرضه و تقاضا در بازار مواد اولیه صنعت چاپ را به بخش خصوصی واگذار کند و تأمین مواد اولیه در قبال ارز صادرات انجام شود‌، فشار‌ها کاهش یافته و تولید جانی می‌گیرد. ما از سیستم بانکی کشور و بانک مرکزی می‌خواهیم که برای تصمیم‌گیری درباره تمهیدات و تصمیمات جدید و اعمال قوانین صادراتی و وارداتی جدید با بخش‌های مربوطه طبق قانون بهبود توسعه کار همفکری کنند تا ما نیز بتوانیم در این میان کمک کنیم و موضوعات متخصصانه‌تر پیش رود.

بنا به گفته عابدینی؛ از دست رفتن جایگاه ایران در صادرات محصولات چاپی در منطقه به چند علت انجام شده است،‌ اول اینکه اپیدمی کرونا مرزهای ما را با مشکل مواجه کرد،‌ در نتیجه کشورهای دیگر جایگزین ما شدند‌، علاوه بر آن با توجه به مشکلات ارزی در قراردادها وقفه افتاد و کالا در گمرک رسوب کرد، یک روز واردات در برابر صادرات امکان دارد، یک روز واردات بدون انتقال ارز امکان دارد،‌ فردا صبحش امکان ندارد. در بحبوحه این تصمیمات واردات مواد اولیه به مشکل خورد و ما در عمل به تعهدات خود ناتوان شدیم. طبیعی است که طرف مقابل در برابر این بد‌عهدی‌ها دیگر حاضر نیست با ما پای میز معامله بنشیند و سریع به دنبال جایگزین می‌گردد.

این فعال صنعت چاپ با اشاره به وضعیت چاپخانه‌ها در دوره فعلی نیز گفت:‌ متأسفانه اوضاع بد اقتصادی در شرایطی که کرونا نیز مزید بر علت شده موجب شده که بسیاری از چاپخانه‌های ما که در حوزه‌هایی غیر از بسته‌بندی فعال هستند به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل دربیایند‌. در مجموع فعالیت صنف چاپ بیش از 40 درصد کاهش داشته است. سفارشات چاپخانه‌‌ها نیز با 50 درصد کاهش روبرو بوده است.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد