کاغذ دولتی ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌های ناشر را پوشش می‌دهد
5 آذر 1399
مدیر انتشارات سفیر اردهال گفت: کاغذ دولتی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد زیرا نسبت به کاغذ آزاد بندی ۲۰۰ هزار تومان تفاوت دارد و یک کتاب اگر ۱۰ بند کاغذ نیاز داشته باشد حدود دو میلیون تومان تفاوت دارد.

حسین عابدینی مدیر انتشارات سفیر اردهال در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به نوسانات قیمت کاغذ در بازار گفت: کاغذ یک قیمت جهانی دارد و در ایران نیز یک قیمت دارد؛ قیمت جهانی کاغذ حدود یک دلار است که تا به ایران برسد حدود یک دلار و چند سنت می‌شود و اینگونه نیست که هر روز تغییر کند.

وی افزود: قیمت کاغذ در ایران به واسطه نوسانات مولفه‌های مختلف تغییر میکند؛ سال گذشته کاغذ تحریر ۱۰۰ در ۷۰ به بندی ۶۰۰ هزار تومان در بازار هم رسید در حالی که اکنون همان کاغذ را می‌توانید در بازار بندی ۳۸۰ هزار تومان خریداری کنید.

عابدینی با اشاره به دلایل بروز این مساله توضیح داد: در آن زمان دلار ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان بود و الان دلار ۲۵ هزار تومان است و با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که قیمت دلار به نسبت نرخ آن روز دو برابر شده اما قیمت کاغذ نصف سال گذشته است که این موضوع نشان می‌دهد قیمت کاغذ به مولفه‌های مختلفی بستگی دارد.

وی تاکید کرد: این نوسانات در تولید کتاب ناشران اثر دارد زیرا بخش اعظم هزینه‌های تولید هر کتاب کاغذ آن است، توزیع کاغذ دولتی در کاهش هزینه‌های تولید یک کتاب اثر زیادی دارد و اگر کسی ناشر باشد، کتاب چاپ کند و بفروشد و در کنار کتاب انتفاع ایجاد کند برایش نفع خواهد داشت.

عابدینی در ادامه صحبت‌های خود گفت: اما گاهی این کاغذها به دست ناشری می‌رسد که کتاب چاپ نمی‌کند بلکه مستقیم آن را در بازار می‌فروشد و نفعی از کنار آن می‌برد ولی برای ناشری که کتاب تولید می‌کنند کمک بسیار خوبی بوده است.

وی همچنین درباره میزان اثرگذاری توزیع کاغذ دولتی برای ناشران توضیح داد: قیمت کنونی کاغذ دولتی در انتشارات ما حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد زیرا نسبت به کاغذ آزاد بندی ۲۰۰ هزار تومان تفاوت دارد و یک کتاب اگر ۱۰ بند کاغذ نیاز داشته باشد حدود دو میلیون تومان تفاوت دارد.

به گفته عابدینی، بخش فروش و بازرگانی که موجب می‌شود این سود به سیستم برگردد به دلیل بیماری کرونا و شرایط کلی اقتصادی سرعت کمتری پیدا کرده و این سود به آسانی به دست نمی‌آید؛ یک ناشر باید کاغذ بگیرد، کتاب چاپ کند و بفروشد و بعد ببیند از نفع آن چقدر به او کمک شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از کتاب‌های ما چاپ شده اما فروش نرفته است، افزود: ما برای نمایشگاه کتاب تهران که قرار بود اردیبهشت ماه امسال برگزار شود حدود ۴۰۰ میلیون تومان کتاب چاپ کردیم اما نمایشگاه برگزار نشد، کتاب‌های ما فروش نرفت و در کل سودی به ما نرسید بلکه هزینه‌های دیگری هم به ما تحمیل شد.

مدیر انتشارات سفیر اردهال یادآور شد: معتقدم اگر کاغذ به همین منوال به بازار نشر تزریق شود و کتاب فروش رود از فروش هزینه‌های ما تامین می‌شود و بهتر است که این روند استمرار داشته باشد.

عابدینی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: اگرچه الان همه کالاها در بازار رشد داشته اما قیمت کاغذ سیر نزولی داشته است زیرا ناشری هم که کاغذ داشته باشد کتاب چاپ نمی‌کند و وقتی تقاضایی برای خرید کاغذ در بازار وجود نداشته باشد قیمت شکسته می‌شود.

وی درباره عدم تمایل ناشران برای تولید کتاب عنوان کرد: وقتی ناشر کتاب چاپ می‌کند اما در وضعیت کنونی بازار کتاب ایران نمی‌تواند آن را بفروشد این ریسک را انجام نمی‌دهد، در این زمینه اگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که کمک می‌کند و کاغذ به ناشران می‌دهد باید برای فروش یا خرید کتاب‌ها برنامه داشته باشد کمک خوبی به ناشران می‌شود این در حالی است که طی یکسال اخیر بسیاری از سازمان‌ها و نهادها مثل نهاد کتابخانه‌‌های عمومی و ... خریدی از ناشران نداشتند.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد