نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

مافیا در بازار آزاد کاغذ جولان می‌دهند
6 اسفند 1399

مدیر مسئول انتشارات سفیراردهال گفت: هیچ کس دلیل افزایش قیمت کاغذ را در بازار آزاد نمی‌پرسد.

حسین عابدینی، مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت قیمت کاغذ گفت: قیمت کاغذ در یک ماه و نیم گذشته ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان افزایش یافت. در همان زمان درباره اتمام عرضه کاغذ دولتی میان ناشران صحبت‌هایی شد؛ به دنیال آن شاهد افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد بودیم. با اعلام این خبر کاغذ فروشان که خود را تنها فروشنده در بازار کاغذ می‌دیدند، قیمت کاغذ‌های ذخیره شده در انبارهایشان را افزایش دادند.


وی افزود: یک ماه و نیم پیش قیمت کاغذ از بندی ۳۷۰ تا ۳۸۰ هزار تومان به بندی ۶۰۰ هزار تومان رسید. هنوز تفاوت قیمت قبلی کاغذ و قیمت افزایش یافته آن کامل از بین نرفته است، اما شاهد کاهش اندک قیمت کاغذ در بازار آزاد هستیم؛ چراکه دولت مشکلی برای تهیه کاغذ ندارد و کاغذ دولتی را در اختیار ناشران قرارمی دهد.

مدیرمسئول انتشارات سفیراردهال ادامه داد: نوسانات قیمت کاغذ و اتفاقات حوزه نشر به ضرر ناشران تمام می‌شود. هیج کس حتی درباره دلیل افزایش قیمت کاغذ در بازار آزاد نمی‌پرسد؛ درحالی که پول جابه جا شده به دنبال افزایش قیمت کاغذ و ضرر ناشی از آن که به صنعت نشر وارد می شود، برای کسی اهمیت ندارد. در این میان فقط عده‌ای شبه میلیاردر می‌شوند و یکباره تغییری در قیمت کاغذ به وجود می‌آورند.

عابدینی بیان کرد: تاثیر قیمت کاغذ بر هزینه‌های انتشار کتاب زیاد است. بقیه موارد مورد نیاز برای انتشار کتاب دخالت زیادی در این زمینه ندارد. کاغذ و زینک مواد اصلی مورد نیاز برای انتشار کتاب هستند. افزایش قیمت این موارد باعث می‌شود میزان تولید کتاب ناشران کاهش پیداکند. از سوی دیگر در شرایط کنونی اغلب چاپخانه‌ها تعطیل شدند. اگر هم چاپخانه‌ای در کشور فعالیت کند قدرت انتشار کتاب را ندارد.

وی اظهار کرد: بسیاری از کتاب‌ها به دلیل روند افزایش قیمت در بازار نشر منتشر نمی‌شود؛ چراکه فقط ضرر برای ناشر به دنبال دارد. بالاخره ناشران در زمینه انتشار کتاب سرمایه گذاری می‌کنند. وقتی نتوانند کتاب را بفروشند متضرر می شوند. قیمت کتاب هم صد در صد افزایش می‌یابد.

مدیر مسدول انتشارات سفیراردهال ادامه داد: تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها منتظر هستند چگونگی اعطای کاغذ به ناشر را ارزیابی کنند. آن هم در شرایطی که شرکت تعاونی آشنا کاغذ را پس از شمارش کتاب‌های منتشرشده در اختیار ناشر قرار می‌دهد در این میان ممکن است رانت کوچکی ایجاد شود؛ اما به قیمت کاغذ در بازار آزاد توجهی نمی‌کنند.کسی دلیل افزایش قیمت کاغذ را در یک ماهه گذشته در شورآباد بررسی نمی کند. به ویژه در شرایطی که در آن زمان کاغذی به کشور وارد نشده بود به شکل‌های گوناگونی در این زمینه سوء استفاده شد.

عابدینی بیان کرد: اگر وارد کننده‌ای کاغذ را بندی ۷۰۰ هزار تومان در بازار آزاد کاغذ بفروشد و یک ماه پس از آن کاغذ را با بندی ۶۸۰ هزار تومان در بازار آزاد عرضه کند مورد بازخواست قرار نمی‌گیرد. باید از این مسئله جلوگیری کرد؛ نه اینکه از وزارت ارشادی بازخواست کنند که تمام روند اعطای کاغذ آن مشخص است. الان کاغذ گلاسه در بازار آزاد به کیلویی ۲۸ هزار تومان رسیده است. کسی توجه نمی‌کند که چرا هنگام تهیه ۵۰۰ بند کاغذ با ۵۰ میلیون اختلاف قیمت مواجه می‌شویم. در بازار آزاد کاغذ مافیا وجود دارد و کسی هم نمی‌تواند در برابرشان بایستد. سازمان بازرسی کشور هم سراغ آن‌ها نمی‌رود. ۱۵ سال است در صنعت نشر با عنوان ناشر فعالیت می‌کنم. در این مدت ندیدم یک نفر از مافیای بازار کاغذ بازخواست شود.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد