نام شركتتاريخ عضویت
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
پارسه اتوماسیون
20 فروردين 1403
چاپ هفت
19 فروردين 1403
  

کاغذ ۷۰۰هزارتومانی نفس چاپخانه‌ها را برید/ مانع‌زدایی تنها راه رفع مشکلات
22 فروردين 1400
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی گفت: واقعیت امر این است که ما به عدم سنگ‌اندازی راضی شدیم و توقع حمایتی نداریم؛ هیچ حمایتی در یک‌سال گذشته شامل حال چا‌پخانه‌داران نشده است.

علی مغانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در مشهدمقدس اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون چاپخانه‌های استان وضعیت بسیار بدی را تجربه کرده‌اند؛ کرونا یک مشکل جهانی بود اما بحث کمبود مواد اولیه شرایط سخت‌تری را برای ما رقم زد.

وی افزود: هزینه تأمین مواد اولیه صنعت چاپ، چندبرابر گران‌تر شده است و همچنان این روند ادامه دارد؛ کاغذ 700 هزار تومانی و مرکب 160 هزار تومانی هیچ توجیهی برای ادامه فعالیت چاپخانه‌ها باقی نگذاشته است.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی تأکید کرد: سایر مواد اولیه مانند مقوا و گلاسه نیز از این شرایط مستثنی نبوده‌اند و تقریباً شرایط مشابهی را از نظر گرانی تجربه کرده‌اند.

مغانی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین تجهیزات ما طوری بوده است که یک چاپخانه‌دار باید سرمایه در گردش خود را 20 برابر افزایش دهد تا بتواند به سوددهی برسد.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی درخصوص حمایت‌های دولتی گفت: واقعیت امر این است که ما به عدم سنگ‌اندازی راضی شدیم و توقع حمایتی نداریم؛ هیچ حمایتی در یک‌سال گذشته شامل حال چا‌پخانه‌داران نشده است.

وی افزود: متأسفانه در کشور ما هرکسی به فکر منافع خودش است؛ وقتی به اداره مالیات وضعیت فعلی کار و درآمد را می‌گوییم، ما را به‌سوی اداره کار سوق می‌دهد؛ آنها نیز ما را راهی اداره صنعت، معدن و تجارت می‌کنند؛ و این چرخه همین طور ادامه‌دار است.



مغانی درباره اینکه هنوز نهاد متولی و حمایت‌کننده از چاپخانه‌داران مشخص نیست، ادامه داد: صنعت ما جزو دوزیستان است؛ هنگامی که بحث نظارت بر کارهای فرهنگی باشد، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خودش را نهاد متولی و تصمیم‌گیرنده می‌داند؛ اما دریغ از اینکه حتی یک جلسه جهت بررسی مشکلات ما در یک‌سال گذشته برگزار کنند و تنها با وعده‌هایی که تحقق‌یافتنی نیستند ما را دلخوش کرده‌اند.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی افزود: اگر اراده‌ای بر حمایت از این صنعت وجود داشته باشد، می‌توانستند در این یک‌سال سهم بیمه کارگر را از چاپخانه‌داران دریافت نکنند؛ اما فقط تسهیلاتی برای ما در نظر گرفته‌اند که شرایط سخت و ناشدنی برای دریافتش از بانک وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیچ‌کدام از واحدها کاملاً تعطیل نشدند اما این به‌معنای شرایط خوب‌شان نیست؛ کاهش شیفت‌های کاری چاپخانه‌ها از 3 یا 2 شیفت به حداکثر یک شیفت، بدین معناست که عملاً سوددهی نخواهند داشت.

مغانی گفت: به‌هرحال ظرفیت کاری چاپخانه‌ها در مقایسه با 20 سال گذشته تفاوت زیادی داشته است؛ کتاب‌هایی که دارای تیراژ میلیونی بودند به تیراژ تک‌رقمی رسیده‌اند.

وی بیان کرد: روزنامه و مجله نیز فقط در صورت برخورداری از بودجه دولتی به چاپ می‌رسند و عملاً میزان فروش برای آنها اهمیتی ندارد؛ گلایه‌مندی مهم ما این است که کاغذ دولتی شامل حال همه می‌شود به‌جز چاپخانه‌داران‌.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی با بیان اینکه وضعیت استان در مقایسه با سایر نقاط کشور همیشه بهتر بوده است، ادامه داد: خراسان رضوی با چند کشور آسیای میانه مرز مشترک دارد و بهتر بودن شرایطش نسبت به سایر استان‌های کشور در زمینه چاپ، طبیعی است اما باید حمایت‌های لازم صورت بگیرد تا بازارهای خارجی را از دست ندهیم.

وی افزود: سفارشات خارجی ما که اکثراً از کشورهای افغانستان و تاجیکستان است، تحویل‌شان نیازمند دوره‌ای یک‌ماهه است و ما با تورمی که داریم، نمی‌توانیم قیمت ثابت به آنها اعلام کنیم.

مغانی ابراز کرد: از طرفی واردکنندگان افغانستانی با ریال از ما خریداری می‌کنند و ما باید به‌ازای خرید آنها ارز به سامانه نیمایی تحویل دهیم؛ همچنین تاجیکستانی‌ها نیز برای خرید از ما باید مالیات 70درصدی بپردازند در حالی که این شرایط برای خریدشان از کشوری مانند ترکیه وجود ندارد.

مغانی خاطرنشان کرد: دو مشکل عمده دیگر ما در حوزه برخی قوانین راه‌اندازی واحدهای تولیدی و تأمین تجهیزات است؛ در شرایط فعلی کسی اگر پول هم داشته باشد، نمی‌تواند تجهیزات چاپ را از خارج کشور، وارد کند.

وی بیان کرد: این مسئله مانع بزرگی در راه تولید است؛ بیش از 10 مرتبه با نهادهای متولی مکاتباتی انجام داده‌ایم و امیدواریم در سالی که به نام مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید است، مشکلات صنعت چاپ نیز مرتفع گردد.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد