نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

نوسان قیمت در بازار کاغذ/امید ناشران به باقی مانده سهمیه سال۹۸
25 ارديبهشت 1400
اگرچه ناشران تنها ۳۰ درصد ازمصرف کنندگان کاعذ را به خود اختصاص می‌دهند، اما بیشتر نیاز به کاغذ را دارند و این کالای استراتژیک نقش موثری را در میزان قیمت و تولید کتاب برای آنان دارد پس هر نوع تحول در بازار کاغذ می‌تواند برای آنان مفهوم خاص داشته باشد و ناشر را به تولید و یا تعطیلی انتشاراتی‌ها هدایت کنند.

خبرگزاری میزان - افزایش قیمت کاغذ زمینه را برای تحول در بخش عرضه و تقاضا فراهم کرده است لذا در ابتدای سال ۱۴۰۰ شاهد کاهش درخواست هستیم و این امر به کاهش قیمت کاغذ انجامیده است.

اگرچه ناشران تنها ۳۰ درصد از مصرف‌کنندگان کاغذ را به خود اختصاص می‌دهند، اما بیشترین نیاز به کاغذ را دارند و این کالای استراتژیک نقش موثری را در میزان قیمت و تولید کتاب برای آنان دارد، پس هر نوع تحول در بازار کاغذ می‌تواند برای آنان مفهوم خاص داشته باشد و ناشر را به تولید و یا تعطیلی انتشاراتی‌ها هدایت کنند.



آخرین خبر‌ها نشان می‌دهد قیمت کاغذ از بندی ۷۰۰ هزار تومان در هفته سوم فروردین ماه به ۶۱۰ هزار تومان کشانده است همچنین باید توجه داشت که این کاهش قیمت‌ها تنها در برند چینی مطرح بوده و برند اندونزی و کاغذ روزنامه همچنان روند افزایش قیمت را طی می‌کنند بر همین اساس کاغذ روزنامه هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و کاغذ تحریر اندونزی نیز بندی ۷۸۰ هزار تومان بفروش می‌رود و در سایر انواع کاغذ به جر کاغذ گلاسه نیز روند افزایشی را در قیمت‌ها در هفته گذشته و هفته جاری می‌توان مشاهده کرد.

نکته قابل توجه اینکه ناشران مدت‌ها است درانتظار تعیین تکلیف ارز کاغذ فرهنگی‌ هستند و حالا وعده اخیر معاون امور فرهنگی مبنی بر در راه بودن کاغذ‌های جدید باقی مانده از سهمیه سال ۹۸ آن‌ها را امیدوارتر و در خرید محتاط‌تر کرده است.

یک ناشر فعال درباره تصمیم برخی از ناشران در خصوص عدم چاپ کتاب جدید گفت: ما هم فقط به میزانی که از قبل کاغذ داشتیم، داریم کتاب چاپ می‌کنیم. افزایش قیمت کاغذ تأثیر بسیاری بر قیمت کتاب‌ها می‌گذارد که این امر در نهایت میزان خرید را کاهش خواهد داد. کتابی که قبلاً مثلاً ۱۰ هزار تومان بود، الآن باید ۱۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شود به همین دلیل فعلاً دست نگه داشته‌ایم. کتاب‌هایی در دست داریم، اما به امید بهتر شدن اوضاع صبر می‌کنیم.

اکنون پس از پشت سر گذاشتن موج چهارم کرونا و تعطیلات پس از آن همچنان شاهد خواب بازار نشر هستیم و بسیاری از کتاب فروشی‌ها با مشکلات اقتصادی و کمبود مخاطب روبرو هستند از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی حوزه کاغذ نیز تاکید دارند که عدم واردات کاغذ با نرخ ارز نیمایی تاثیر بسیار محسوسی بر قیمت کاغذ خواهد گذاشت در این میان بسیاری از کتاب فروشی‌ها و مصرف کنندگان مستقیم کاغذ نگرانی خود را از افزایش این کالا اعلام کردند، زیرا آینده بازار این کالای استراتژیک را بسیار متزلزل قلمداد می‌کنند.



بسیاری از فعالان عرصه نشر بر این امر تاکید دارند که آینده بازار نشر روشن نیست چرا که با برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی تقاضا برای کاغذ افزایش پیدا می‌کند، اما موجودی کنونی کاغذ به اندازه کافی نیست بدین ترتیب منتظر التهابات جدید در بازار کاغذ باید باشیم بدین ترتیب بسیاری از ناشران، به سبب گرانی و نوسان قیمت کاغذ برای چاپ کتاب‌های جدید و حتی تجدید چاپ دست نگه داشته‌اند، چرا که چشم‌اندازی روشن و شفاف برای فروش کتاب‌هایی که منتشر می‌کنند ندارند.

با این مهم قیمت کاغذ عواقب بسیاری را در حوزه فرهنگ به دنبال داشته است از یک سو میزان سرانه مطالعه در ایران پایین بوده و گرانی کاغذ نیز شرایط ادامه فعالیت برای ناشران را در وضعیت بغرنجی فرو برده بدین ترتیب نه تنها ناشران متضرر شده اند، بلکه تمامی مشاغل مرتبط با حوزه نشر مانند صحافی‌ها، چاپخانه‌ها، مولفان و حتی کتاب فروشی‌ها هم تحت‌تأثیر این شرایط ضرر خواهند کرد.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد