نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا: تولید کاغذ تحریر در کشور ناچیز است
24 خرداد 1400
سرمایه‌گذار واحد تولیدی کاغذ سنگی اسدآباد از افتتاح و بهره برداری فاز نخست کارخانه تولید کاغذ سنگی این شهرستان تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ایمنا، ابوالفضل روغنی گلپایگانی در نشستی خبری از برگزاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فراورده‌های سلولزی و ماشین آلات وابسته از ۳۱ خرداد تا سوم تیر ماه خبر داد و اظهار کرد: تولیدکنندگان کاغذ تحریر باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند که واردکنندگان از آن معاف هستند. همچنین سال گذشته به کاغذ وارداتی ارز دولتی اختصاص پیدا می‌کرد که همین موضوعات توان رقابت تولیدکنندگان را گرفته است. بنابراین وضعیت تولید کاغذ تحریر در کشور مناسب نیست.

به گفته وی در چنین شرایطی تغییر نوع ارز تخصیص یافته به واردات کاغذ از ارز دولتی به ارز نیمایی و همچنین نامناسب بودن وضعیت تولید داخل، باعث افزایش قیمت کاغذ تحریر در کشور شده است.

رئیس سندیکای کاغذ و مقوا در ادامه از افت نیاز کشور به کاغذ روزنامه طی سال‌های اخیر به دلیل گسترش شبکه‌های اجتماعی خبر داد و گفت: نیاز کشور به کاغذ روزنامه از ۱۲۰ هزار تومان در ۱۰ سال گذشته به حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان رسیده است.

روغنی نیاز سالیانه کشور به کاغذ بسته‌بندی را ۸۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید داریم که مازاد تولید به کشورهای مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. علت وضعیت مساعد تولید در این بخش تأمین فناوری‌های خوب و ماشین آلات روز جهان در کشور است که موجب شده کارخانه‌ای نظیر چوب و کاغذ مازندران در سال‌های گذشته به آلمان، فنلاند و انگلستان نیز صادرات داشته باشد.

البته به گفته رئیس سندیکای کاغذ و مقوا به دلیل تصویب نشدن ای تی اف بخشی از صادرات به طور غیر رسمی انجام می‌شود و آمار دقیقی در این زمینه در دسترس نیست.
دو روی سکه تحریم‌ها

وی در ادامه با بیان اینکه اعمال تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز، اقبال و اتکا به محصولات داخلی را در موضوع کاغذ و مقوا زیاد کرد و امروز شرکت‌های داخلی این صنعت وضعیت خوبی دارند، تصریح کرد: اگر برجام اجرایی شود، منفعت عمومی برای جامعه به دنبال دارد، اما اگر منجر به باز شدن درهای کشور به روی واردات شود، به تولید آسیب می‌رساند.
مشکل تأمین مواد اولیه برای واحدهای تولید کاغذ

وی با اشاره به فعالیت ۱۲۰ کارخانه در زمینه تولید کاغذ، گفت: به‌جز تأمین ماده اولیه آخال (ضایعات کارتن و کاغذ)، با مشکل خاصی مواجه نیستند. در حال حاضر نزدیک به ۹۰۰ هزار تن آخال در داخل تأمین می‌شود و به واردات حدود یک میلیون تن نیز نیاز است که ۶۰ تا ۸۰ درصد آن از عراق و مابقی از افغانستان، ترکیه و برخی کشورهای دیگر وارد می‌شود. اما مشکلی که در مورد واردات وجود دارد، مقررات سختگیرانه سازمان حفاظت محیط زیست است.

روغنی گلپایگانی در خصوص تأمین و تخصیص ارز نیز گفت: هر چند تا چهار ماه پیش مشکلات جدی برای همه صنایع وجود داشت، اما اکنون ارزهای نیمایی و آزاد برای تأمین مواد اولیه وجود دارد.
مصرف کاغذ در ایران کمتر از نصف اروپا

به گفته وی اکنون سرانه مصرف انواع کاغذ در کشورمان ۲۲ کیلوگرم، در اروپا ۵۵ کیلوگرم و در آمریکا ۱۶۰ کیلوگرم است. مصرف سالانه کاغذ کتاب درسی نیز ۴۰ هزار تن است. همچنین سالیانه ۱۲۰ هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف می‌شود که احتمالاً بعد از کرونا بیشتر شده، اما تولید در این عرصه بیش از ۲۰۰ هزار تن است.

عضو کمیسیون صنایع اتاق ایران در خصوص ماشین‌آلات وابسته به این صنعت نیز گفت: در ماشین‌آلات مورد نیاز برای صنایع متوسط و بزرگ فعال در این صنعت، هیچ مزیتی برای بومی‌سازی در داخل نداریم و ۱۰۰ درصد ماشین‌آلات وارداتی هستند، با این حال در صنایع کوچک به‌ویژه صنایع سلولزی امکان ساخر و داخلی‌سازی ماشین‌آلات وجود دارد.
دنیا به سمت تولید کاغذ از بازیافت می‌رود

وی در ادامه با بیان اینکه تولید کاغذ از سنگ، چوب، کاه و کلش، ساقه نیشکر و مواد بازیافتی انجام می‌شود، تصریح کرد: اما اقبال عمومی در جهان حرکت به سمت تولید کاغذ از مواد بازیافتی (OCC) است. همچنین تولید کاغذ از سنگ به دلیل مصرف پلاستیک در بین کاغذ با محیط زیست سازگاری لازم را ندارد.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد