نام شركتتاريخ عضویت
خط سبز دوران
18 اسفند 1402
حیان تجارت
15 اسفند 1402
نشر کربن
9 اسفند 1402
  

احتمال افزایش قیمت کاغذ طی ماه‌های آینده/ نیاز بازار به کاغذ در صورت بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها
28 تير 1400
به گفته غلامرضا شجاع، با احتمال بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها امکان بالارفتن قیمت کاغذ طی ماه‌های آینده وجود دارد و در این صورت علاوه بر اینکه قیمت کاغذ به صورت لجام‌گسیخته خواهد شد، ما با کمبود کاغذ در بازار روبه‌رو می‌شویم.

غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف‌کنندگان کاغذ استان‌های کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت بازار چاپ و نشر در روزهای اخیر گفت: رکود در بازار چاپ و صنایع وابسته در ماه‌های اخیر رشد زیادی داشته است که این موضوع بی‌ارتباط با اقتصاد کشور نیست و بسیاری از صنایع کوچک و متوسط در حالت بلاتکلیفی به سر می‌برند.

وی افزود: این‌روزها مطبوعات حال و روز خوبی ندارند و کاغذشان در بازار آزاد بسیار گران‌ است اما در حوزه کاغذ چاپ و تحریر ناشران منتظر رسیدن کاغذ دولتی هستند و قیمت کاغذ چاپ و تحریر خیلی مناسب نیست.

شجاع با بیان اینکه رسیدن کاغذهای دولتی به مشکل برخورده است، عنوان کرد: تخصیص ارز دولتی برای دو معاونت مطبوعاتی و فرهنگی وزارت ارشاد یکی از دلایل آرامش قیمت‌ها در بازار است و اگرچه مناقصات انجام شده و پاکت‌های مناقصه باز شده، ولی هنوز اسامی اعلام نشده است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که در دوره قبل برخی از تجار که با ارز دولتی کاغذ وارد کرده بودند،‌ در تحویل کاغذها بدعهدی کرده بودند، وزارت ارشاد به دنبال اخذ تعهدات محضری است و همین موضوع موجب شده که رغبت در میان تجار واردكننده کمتر شود.

شجاع با بیان اینکه بهتر بود در کنار این موضوع امتیازی هم برای تجار در نظر گرفته می‌شد، عنوان کرد: به عنوان مثال می‌شد گفت که پنج درصد کاغذ وارداتی متعلق به واردکننده است؛ ولی 95 درصد دیگر را باید به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدهید تا رغبت در میان واردکنندگان بیشتر شود.

وی همچنین در ادامه صحبت‌های خود گفت: علاوه بر آن عدم تقاضا برای خرید موجب شده است که بهای کاغذ آزاد موجود در بازار زیر قیمت تمام‌شده واردکننده شود به طوری كه هر تاجری که با توجه به قیمت جهانی کاغذ و قیمت ایران اقدام به واردات کاغذ کند، قیمت آن حدود 10‌درصد از کف بازار گران‌تر تمام می‌شود.

امکان افزایش قیمت کاغذ در ماه‌های پایانی تابستان
شجاع با بیان اینکه عدم شفافیت آمار در گمرک و در دسترس نبودن سایت واردات باعث ایجاد نوعی آشفتگی در بازار شده است، توضیح داد: این مساله موجب شده است که واردکنندگان ندانند چه نوع کاغذ چاپ و تحریر، مقوا یا کاغذ گلاسه‌ای وارد کشور شده و نوعی تداخل کالایی ایجاد شده است؛ به‌طوری که گاهی بازار از یک نوع کاغذ یا مقوا اشباع است؛ اما نوع دیگر در بازار موجود نیست.

وی یادآور شد: علاوه بر آن درباره واردات کاغذ تحریر و روزنامه، تاجران و واردکنندگان حرفه‌ای که همیشه واردکننده این دو کالا بودند به اصطلاح ترمز کردند و مدت‌ها است این دو نوع را به کشور وارد نمی‌کنند؛ زیرا نگاه تعزیراتی به کاغذ آ‌ن‌ها را نگران کرده است.

شجاع با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته بسیاری از واردکنندگان کاغذ، وارداتی نداشته‌اند، گفت: در این زمینه من دو نامه به وزرای فرهنگ و ارشاد سلامی و صمت نوشتم،‌ همچنین با قائم‌مقام وزارت صمت دیدار داشتم و گفتم که اگر قرار باشد کلاس‌های مدارس و دانشگاه به صورت فیزیکی برگزار شوند ما به زودي با کمبود شدید کاغذ در بازار مواجه می‌شویم.

وی درباره نتیجه دیدار با قائم مقام وزارت صمت توضیح داد: وی در این زمینه به معاون بازرگانی وزارت صمت دستور بررسی دادند اما الان بیش از یک ماه می‌گذرد اما این معاونت هیچ اقدام عملی برای بررسی و حل مشکل انجام نداده است در حالی که کاغذ یک مساله اساسی و مهم است،

وي افزود: همچنین مورد دیگری که با دکتر مفتح مطرح کردم، حمایت از بسته حمایتی تولید کاغذ داخلی بود که دو سال روی این بسته کار شد؛ ولی الان خاک می‌خورد و هیچ اقدام مفیدی با جابجایی وزیر در این مورد نشد.

نماینده تشکل‌های صنعت نشر در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به امکان بالارفتن قیمت کاغذ طی ماه‌های آینده، عنوان کرد: در این صورت علاوه بر اینکه قیمت کاغذ به صورت لجام‌گسیخته خواهد شد، ما با کمبود کاغذ و زینک در بازار روبه‌رو می‌شویم.

شجاع همچنین با بیان اینکه بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در پایان شهریور نیاز بازار را به کاغذ افزایش می‌دهد، گفت: قرار است کاغذ روزنامه وارد شود که تا شش ماه نیاز مطبوعات را برطرف می‌کند اما در قسمت تحریر بعید می‌دانم مشکل حل شود زیرا در صورت فعالیت دانشگاه‌ها و مدارس به کاغذهای تحریر شامل آ. سه، آ. چهار و آ. پنج نیاز داریم.

زینک هم کالایی اساسی است
مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان همچنین از لزوم تخصیص ارز دولتی به زینک سخن گفت و افزود: من درخواست کردم که یک‌چهلم ارز دولتی کاغذ را به زینک اختصاص بدهند که این عدد مبلغ ناچیزی است؛ اما تاکنون توجهی به آن نشده؛ درحالی که زینک هم کالای مهم و اساسی در حوزه چاپ و نشر به‌خصوص در حوزه کتاب و‌ مطبوعات است.

شجاع ادامه داد: هر میزان کاغذ هم که به‌ وفور در بازار وجود داشته باشد؛ اما زینک نباشد، در بخش مطبوعات و نشر با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم.

وی با بیان اینکه تیراژ شدیداً کاهش داشته برخی مواقع قیمت تمام‌شده خدمات زینک و لیتوگرافی بیشتر از قیمت چاپ و کاغذ مطبوعات می‌شود،‌ عنوان کرد: امیدوارم مسئولان در زمینه تخصیص ارز به زینک نیز توجه جدی داشته باشند تا به‌زودی در حوزه چاپ و نشر و مطبوعات نیز دچار تورم و بالارفتن قیمت‌ها نباشیم.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد