نام شركتتاريخ عضویت
چاپ و تبلیغات آراز
30 فروردين 1403
شرکت پرسال
29 فروردين 1403
مشاوره مدیریت ایلیا
21 فروردين 1403
  

صدور بخشنامه معافیت مالیات بر ارزش افزوده خدمات چاپ/ افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ رأی نیاورد
20 دی 1400
مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران از بخشنامه سازمان امور مالیاتی مبنی بر معافیت مالیات بر ارزش افزوده خدمات چاپ و زینک خبر داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ معافیت مالیاتی صنف چاپ از همان ابتدای دولت یازدهم و سپس در دولت دوازدهم تبدیل به مسئله‌ای لاینحل برای فعالان این صنف شد. با وجود قانونی بودن معافیت فعالان صنف چاپ که در چاپ کتب و نشریات حضور دارند،‌ این مهم همواره دغدغه‌ای برای فعالان این عرصه بود. برخلاف معافیت مالیاتی نشر که در همان سال‌های ابتدایی دهه 90 رنگ و بوی اجرا به خود گرفت،‌ چاپخانه‌داران در مقام عمل نتوانستند از معافیت مالیاتی استفاده کنند هر چند در صنف نشر نیز گه‌گداری مشکلات مالیاتی برای ناشران ایجاد شد.

در سال‌های پایانی دولت به ویژه در دو سال گذشته فعالان صنف چاپ تلاش‌هایی را برای معافیات مالیات بر ارزش افزوده خدمات چاپ و زینک را از مجلس و در مذاکرات با علی لاریجانی رئیس سابق مجلس و کمیسیون اقتصادی وقت دنبال کردند‌، که در نهایت هفتم بهمن ماه سال 1398 در جلسه علنی مجلس،‌ نمایندگان در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، با جزء سه بند (ب) ماده 9 این لایحه با 143 رأی موافق، 14 رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

بر اساس جزء سه بند (ب) ماده 9 لایحه مذکور؛ خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آنها و هرگونه تبلیغات در روزنامه ها و نشریات به استثنای موسسات کمک آموزشی و کنکور. در ادامه نمایندگان به بررسی جزء چهار بند (ب) ماده 9 پرداختند و با اصلاحاتی آن را به تصویب رساندند.

با وجود این، بنا به گفته غلامرضا شجاع، نماینده تشکل‌های چاپ سراسر کشور، این معافیت در عمل اجرا نشده و در لایحه بودجه سال 1400 نیز درج نشده بود.

شجاع که مدیرعاملی شرکت تعاونی لیتوگرافان تهران را نیز بر عهده دارد،‌ در این زمینه به تسنیم گفت:‌ خوشبختانه 13 دی ماه سال جاری،‌ سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌‌ای اعلام کرد که خدمات چاپ‌، زینک و از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

صنعت چاپ , کاغذ ,

وی ادامه داد:‌ ما به کمک تشکل‌های استانی مذاکراتی را در این زمینه از دو سال پیش با رئیس سابق مجلس و رئیس کمیسیون اقتصادی سابق آقای الیاس حضرتی داشتیم،‌ هم‌چنین تشکل‌های استانی ارتباطاتی را با برخی نمایندگان استان‌های خود برقرار کردند تا نسبت به لزوم این مسئله یعنی معافیت از مالیات بر ارزش افزوده در صنعت چاپ مقدمات قانونی لازم ایجاد شود. اما این موضوع در لایجه بودجه سال 99 و 1400 درج نشد.

وی ادامه داد: امیدواریم این‌بار موضوع تنها در حد بخشنامه نباشد و سازمان امور مالیاتی به قانون عمل کند.

افزایش تعرفه واردات کاغذ رأی نیاورد

شجاع در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مطالبات تولیدکنندگان کاغذ با افزایش تعرفه مقوای دوبلکس و افزایش تعرفه واردات کاغذ چاپ و تحریر گفت: در این زمینه 20 آذرماه جلسه‌ای به دعوت اداره کل سلولزی ونساجی وزارت صمت برگزار شد که در این جلسه این دو مووضع در حوزه ماده یک قوانین صادرات و واردات سازمان توسعه و تجارت رای نیاورد و با آن مخالفت شد.

وی ادامه داد:‌ هجدهم دی‌ماه نیز جلسه دیگری در ارتباط با افزایش تعرفه مقوای دوبلکس برگزار شد که بنده به عنوان نماینده مصرف‌کنندگان کاغذ،‌ رئیس انجمن وارد کنندگان و نماینده انجمن کارتن و ورق با این افزایش تعرفه مخالفت کردیم. در مقابل سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا و تولیدکنندگان خواستار افزایش تعرفه بودند. استدلال‌ها مطرح شد و مقرر شد نتیجه متعاقبا اعلام شود.

دیدار فعالان صنف چاپ با وزیر صمت

شجاع به جلسه روز گذشته فعالان صنف چاپ با وزیر صمت اشاره کرد و گفت: در این جلسه فعالان 3 رسته دیگر نیز حضور داشتند.مسائل و مشکلات حوزه چاپ را مطرح کردیم‌، وزیر نیز برخی از مشکلات را پذیرفت. مطالبه بنده نیز در نظر گرفتن بسته حمایتی از تولیدات داخلی بود.

کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد