گفتگويي با دکتر پژمان رضایتی چرانی استاد دانشگاه
صنعـت کاغذ و مقوا نیازمند حمایت‌های برنا مه‌ ریزی شده است
19 شهريور 1403
دکتر پژمان رضایتی چرانی، از اساتید دانشگاه و فعال صنعت کاغذ و مقوا در کشورمان، بر این اعتقاد است که این صنعت با چالش‌هایی مواجه است، با این حال فرصت‌های بی‌نظیری را نیز پیش رو دارد؛ هر چند که چالش‌های موجود، سبب زمین‌گیر شدن بخشی از این صنعت شده است.
وجود نیروی انسانی و انرژی ارزان، رعایت شرایط زیست محیطی سهل‌گیرانه و همچنین نبود رقبای جدی در بازار، موجب افت استانداردهای واحدهای تولیدی از حداقل‌های ضروری شده که این موضوع، ضرورت حمایت و تشویق واحدهای تولیدی کاغذ و مقوا را توسط دولت می‌طلبد، ولی نه‌تنها شاهد این حمایت برنامه‌ریزی‌شده نیستیم، بلکه به دلیل ضعف‌های سیستم مدیریتی، همواره مشکلات جدی برای صنایع تولیدی از جمله کاغذ و مقوا به وجود آمده است.
در گفت‌وگویی که با دکتر پژمان رضایتی چرانی، از اساتید دانشگاه و فعال صنعت کاغذ و مقوا داشتیم، به بررسی ابعاد مختلف این صنعت پرداختیم که ماحصل آن را می‌خوانید.
در ابتدا اشاره‌ای به سوابق اجرایی و مدیریتی خود داشته باشید.
بنده از سال 1386تا 1391 با مدرک کارشناسی ارشد صنایع چوب و کاغذ از دانشگاه تربیت مدرس، از طریق آزمون استخدامی، در واحد تولید کاغذ صنایع چوب و کاغذ ایران (چوکا) به عنوان کارگر تولیدی مشغول به همکاری شدم.
در ادامه بعد از سال 1391 به عنوان عضو هیات علمی جذب دانشگاه صنعتی خاتم‌الانبیاء بهبهان شدم و تاکنون در این دانشگاه در رشته صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی در مقطع کارشناسی و ارشد در حال آموزش دانشجو هستم.
همزمان به صورت غیر رسمی در فضای مجازی با راه‌اندازی گروه‌های تخصصی، در تلاش برای سازماندهی و هدایت فعالیت صنعت سلولزی و ترجیحا کاغذسازی هستم. در این راستا هم‌اکنون همراه مهندس کاویانی‌نیا، ادمین گروه صنعت کاغذسازی دانشگاه در سامانه واتساپ با 253 عضو و تلگرام با 163عضو هستم.
کانال آموزشی t.me/Dr_PRC در تلگرام با 80 نفر عضو نیز مربوط به بنده است. شایان ذکر است، سوابق صنعتی بنده همراه با تدریس دروس تخصصی و پیشرفته مرتبط با علوم و فنون کاغذسازی شامل شیمی چوب، تکنولوژی خمیرکاغذ، تکنولوژی رنگبری خمیرکاغذ، کاغذسازی و آزمایشگاه، مبانی ویژگی‌های کاغذ و فرآورده‌های سلولزی، شیمی کاغذسازی، فناوری کاغذ پیشرفته، فیزیک مکانیک کاغذ، فناوری‌های تبدیلی در کاغذسازی، فناوری‌های نوین در صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی، فناوری تولید انواع کاغذ، ارزیابی زیست محیطی در صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی، درجه‌بندی چوب، کنترل و کیفیت، موازنه جرم و انرژی، عملیات واحد، کنترل فرآیند، آلاینده‌ها و روش‌های تصفیه در صنایع چوب و فرآورده‌های سلولزی و داشتن مسئولیت مدیریت گروه آموزشی صنایع سلولزی در دانشگاه برای مدت 6 سال، شرایطی را برای ارتباط با بسیاری از فعالان صنعت کاغذ و مقوا کشور فراهم کرده که همواره سعی می‌کنم با این افراد، در ارتباط نزدیک باشم.
از چه زمانی و با چه اهداف و رویکردی وارد این حرفه شدید؟
از آنجا که بزرگ شده استان گیلان (پره سر) هستم، از دیرباز با صنعت کاغذسازی آشنا بودم.
به عبارتی از دوره دبیرستان طی گذراندن یک دوره کارآموزی در کارخانه چوب و کاغذ ایران (چوکا) با این صنعت آشنا شدم. در ادامه پس از تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته صنایع چوب و کاغذ به عنوان کارگر تولیدی جذب واحد تولید کاغذ شدم و هم‌زمان در دانشکده کاسپین در رشته مهندسی شیمی-صنایع سلولزی برای آموزش دانشجویان کارشناسی و کارهای تحقیقاتی مقطع کارشناسی ارشد همکاری‌هایی داشتم.
همزمان با اشتغال به دلیل علاقه‌مندی به این صنعت، اقدام به ادامه تحصیل ضمن اشتغال، در مقطع دکتری در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان کردم. طی مقطع دکتری برای تکمیل تحقیقات تز دکتری، دوره‌ای را در مرکز خمیر و کاغذ سوئد( Innventia AB) گذراندم که در ادامه، فعالیت کاری بنده، در دانشگاه متمرکز شد.
کاغذ – مقوا- خرید کاغذ- فروش کاغذ – خرید مقوا – فروش مقوا- تحریر – گلاسه – پشت طوسی – کرافت – دستمال کاغذی – کاغذ روزنامه – سلولزی- قیمت کاغذ – قیمت مقوا – سفارش کاغذ – سفارش مقوا – مقاله کاغذ – مقاله مقوا
Copyright © 2008-2024 Toseae Tejarat Papirous Co. All rights reserved :: کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت توسعه تجارت پاپیروس می باشد